bumim.ir

هر دوست عزیزی که آماده کمک به گروه ضد شیطان (ظهور نزدیک است) است. به مدیران گروه خبر دهد. در ضمن هر دوست عزیزی آماده ی همکاری در جایگاه مدیریت گروه می باشد به ما خبر دهد.

در ضمن دوستان  حتما به سایت استاد رائفی پور یه سر بزنید وسخنرانی های ایشون رو دانلود وگوش بدهید

http://www.masaf.ir

سایت خبری زیر هم حتما یه سری بهش بزنید:

http://www.faraghlit.com

بروز رسانی 
شیعه واقعی
شیعه واقعی

شماره13:

سنگین ترین نور معنوی


علاوه بر اشیاء مادی که در عالم دارای وزن می باشند ، با نگاهی دقیق در منابع دینی می توان متوجه شد که در این دنیا امور معنوی هم دارای وزن و ارزش می باشند ، یکی از این امور معنوی با ارزش در بیان پیامبر خوبی ها صلى الله عليه و آله اینگونه معرفی شده است:


ما يَمنَعُ المُؤمِنَ أن يَتَّخِذَ أهلًا؟! لَعَلَّ اللّهَ أن يَرزُقَهُ نَسَمَةً تُثقِلُ الأَرضَ بِلا إلهَ إلّا اللّهُ.(1)


چه چيزى مانع مى‏شود كه انسان مؤمن ، زن بگيرد؟! شايد خداوند ، به او فرزندانى روزى كند كه زمين را از «لا إله إلّا اللّه» ، سنگين كنند.


پیام ها:


1.موانع ازدواج و تشکیل خانواده جوانان به چند دسته تقسیم می شود ، موانع مادی و اقتصادی ، موانع شناختی و معرفتی و ... . مسئولین جامعه و خانواده ها باید با شناسایی موانع ، راهکارهای رفع و دفع موانع را به جوانان آموزش دهند تا در مسیر ازدواج آسان جوانان راهگشایی بشود.


2.یکی از آثار مهم ازدواج ، افزایش جمعیت جامعه و تکثیر نسل افراد جامعه می باشد ، جامعه که در آن ازدواج صورت نگیرد ، کم کم این جامعه با روند رشد نزولی خود مواجه می شود و در آینده نه چندان دور دچار مشکلات در ابعاد مختلف خواهد شد.  


3.یکی از راه های گسترش آرمان ناب توحید و یکتا پرستی در جهان ، تربیت فرزندانی است که در جامعه هم خودشان کلمه لا اله الله  را به زبان می گویند و هم در اعمال و رفتارشان خدا محوری و توجه به او سر لوحه کارهایشان می باشد.


موفق باشید

(1)وسائل الشيعه: ج 14 ص 3 ح 3

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
شیعه واقعی
شیعه واقعی


شماره 11


 


تفکری در نعمت های آرامش بخش


برخی در زندگی به خاطر نداشته هایشان همیشه در حال آه و حسرت خوردن هستند و برخی هم به خاطر داشته هایشان شکر گزار هستند ، چگونه است که برخی دارایی هایمان را در زمان داشتنشان قدر نمی دانیم ولی وقتی از دستشان می دهیم یا لحظه از آنها دور می شویم قدرشان را می دانیم ، امام صادق عليه السلام در بیانی نورانی دارایی های اصلی و مهم هر انسانی را اینگونه توصیف می نمایند:


خَمسُ خِصالٍ مَن فَقَدَ واحِدَةً مِنهُنَّ لَم يَزَل ناقِصَ العَيشِ، زائِلَ العَقلِ، مَشغولَ القَلبِ: فَأَوَّلُها صِحَّةُ البَدَنِ، وَ الثّانِيَةُ الأَمنُ، وَ الثّالِثَةُ السَّعَةُ فِي الرِّزقِ، وَ الرّابِعَةُ الأَنيسُ المُوافِقُ.


قُلتُ: و مَا الأَنيسُ المُوافِقُ؟ قالَ: الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الخَليطُ الصّالِحُ، وَ الخامِسةُ و هِيَ تَجمَعُ هذِهِ الخِصالَ: الدَّعَةُ.(1)


«پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، پيوسته، زندگى‏اش تلخ، فكرش پريشان، و دلش مشغول است: اوّل، تن‏درستى؛ دوم، امنيت؛ سوم، گشايش در روزى؛ چهارم، همدم سازگار».


گفتم: همدم سازگار چيست؟  فرمود: «زن خوب، فرزند خوب، و همنشين خوب [ سپس ادامه داد:] و پنجمين آنها كه جامع اين چهارتاست، آسايش است».


پیام ها:


1.برای نداشتن زندگی تلخ و فکری پریشان و دلی مشغول در زندگی باید به دارایی های حقیقیمون خوب توجه کنیم و به آنها افتخار کنیم.


2.آرامش و آسایش که از نیاز های ضروری هر فردی در جامعه است ، زمینه ایجادشان در خانواده ای همدم و سازگار است که می توان با برنامه ریزی آن ها تقویت نمود.


3.مسئولین اداره جامعه برای اینکه آرامش روانی مردم را فراهم نمایند باید در ابعاد گوناگون سلامت ، امنیت ، اقتصاد و زمینه سازی ازدواج آسان جوانان برنامه ریزی نمایند.


برای مطالعه بیشتر با کتاب تحکیم خانواده در قرآن وحدیث مراجعه نمایید 


موفق باشید


 

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
شیعه واقعی
شیعه واقعی



همسر شایسته عامل عاقبت بخیری شوهر


توجه به ازدواج و کارکردهای خانوادگی آن را می توان در بیان نورانی پیامبر مهربانی ها صلى الله عليه و آله مشاهده نمود که چگونه حضرت توجه به آخرت را در پرتو خانواده نمایان می فرمایند:


مَن اعطِيَ لَهُ خَمسا لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ في تَركِ عَمَلِ الآخِرَةِ: زَوجَةٌ صالِحَةٌ تُعينُهُ عَلى أمرِ دُنياهُ و آخِرَتِهِ، و بَنونَ أبرارٌ، و مَعيشَةٌ في بَلَدِهِ، و حُسنُ خُلُقٍ يُداري بِهِ النّاسَ، و حُبُّ أهلِ بَيتي.


پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: به هر كس، پنج چيز داده شود، ديگر عذرى در ترك كار آخرت ندارد: زن شايسته‏اى كه او را در كار دنيا و آخرتش كمك رسانَد؛ پسرانِ نيك [و فرمان‏بردار]؛ داشتن شغل در شهر خود؛ اخلاق خوشى كه به سبب آن، با مردم، مدارا [و خوش‏رفتارى‏] كند؛ و دوست داشتن خاندان من.

بحار الأنوار: ج 103 ص 238 ح 40



پیام ها:


1.محیط آرام خانه در پرتو فداکاری های همسر شایسته ایجاد می گردد که این یکی از فواید ازدواج است و این محیط آرام زمینه ساز عبادت و رشد و تعالی هر انسانی در خانواده می باشد.


2.انتخاب همسر شایسته با معیارهای متناسب ،آن قدر برای یک جوان مهم است که در کنار محبت به اهل بیت علیهم السلام توسط پیامبر صلى الله عليه و آله برای جلب آخرت و رسیدن به سعادت در بهشت قرار داده شده است ، لذا باید در انتخاب همسر دقت فراوان داشت.


3.همانطور که همسر می تواند در عاقبت بخیری شوهرش تاثیر گذار باشد ، مرد هم می تواند با تامین نیاز های عاطقی ، اقتصادی ، اخلاقی و اعتقادی همسرش در عاقبت بخیری او موثر باشد.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی
  • دعای بدون تلاش؟؟!!


  • دعای بدون تلاش؟؟!!!     امام رضا علیه السلام فرمودند:     مَن سَألَ اللهَ التَّوفیقَ وَ لَم یَجتَهِد، فَ



امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَن سَألَ اللهَ التَّوفیقَ وَ لَم یَجتَهِد، فَقَدِ استَهزَءَ بِنَفسِهِ؛

هر کس از خداوند، توفیق بطلبد ولی تلاش نکند، خودش را مسخره کرده است.
مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 1، ص 283

شرح حدیث:
از رایج ترین دعاهای روزمره ی ما درباره ی یکدیگر، آرزوی موفقیّت است.
توفیق، یعنی هماهنگ سازی همه ی علل و عوامل و اسباب برای رسیدن به مقصود و برطرف شدن موانع کار. وقتی به کسی می گوییم: خدا توفیقت دهد؛ یعنی اسباب رسیدن به هدف را فراهم آورد.
یکی از نامهای خدا «موفِّق» است؛ توفیق دهنده.
از زبان حضرت شعیب هم که قوم خود را دعوت به خداپرستی می کرد و هدف خود را اصلاح در حدّ توان بیان می کرد، آمده است: «و ما توفیقی اِلاّ باِلله»(1)، توفیق من جز به کمک خدا و یاری او نیست.
این همه را گفتیم، تا بگوییم وقتی از خداوند توفیق در راهی و برای هدفی را می طلبیم، باید خودمان هم در آن راه بکوشیم تا خداوند هم عوامل رسیدن به هدف را برایمان فراهم سازد:
از تو حرکت، از خدا برکت.

درخواست توفیق از خدا، بدون تلاش و کوشش به جایی نمی رسد و به تعبیر امام، چنین کسی خودش را مسخره کرده است؛ مثل آن که کسی از خدا روزی بخواهد، ولی هیچ فعالیتی و تلاشی برای معیشت نکند. یا غلبه ی بر دشمنان و نصرت الهی را بخواهد، ولی پای در میدان جهاد و مبارزه نگذارد، یا شفای بیماری را بطلبد، امّا مراجعه ی به طبیب و رعایت توصیه های پزشکی را نکند.
خداوند فرموده است: آنان که در راه ما جهاد و تلاش می کنند، ما هم راه های خود را به آنها نشان می دهیم: «الَّذینَ جاهدُوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا»(2).
پس دعا را با تلاش و کوشش همراه سازیم.

پی نوشت:
1. هود(11)، آیه 88.
2. عنکبوت (29)، آیه 69.
منبع: حکمت های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم (1391).

http://www.soalcity.ir
<%...

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی
چرا مسلمانان دروغ گفتن را در بعضی موارد جایز می دانند؟ آیا این بی اخلاقی نیست؟  برای آنکه تصور صحی

چرا مسلمانان دروغ گفتن را در بعضی موارد جایز می دانند؟ آیا این بی اخلاقی نیست؟

برای آنکه تصور صحیحی از موضوع داشته باشیم، مناسب است، ابتدا توجه کنیم که مسلمانان، در چه مواردی دروغ را جایز می دانند. مطابق مشهور دو موضع اصلی برای جواز دروغ وجود دارد:

۱- اصلاح بین مردم؛ امام صادق(ع) فرمود: انّ اللَّه أحبّ الکذب فی الإصلاح... و أبغض الکذب فی غیر الاصلاح؛( میزان الحکمة، عنوان ۳۴۶۶، حدیث ۱۷۴۷۴.) خداوند دروغ گفتن را در مورد اصلاح بین مردم دوست دارد ... و دروغ را در غیر اصلاح دشمن دارد.
۲- دفع شر ظالمان؛ امام صادق(ع) فرمود: الکذب مذموم الاّ فی امرین: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البین؛ (میزان الحکمة، عنوان ۳۴۶۶، حدیث ۱۷۴۷۶.) کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمی را از خود یا از دیگران دفع کند، یا با دروغ بین دو نفر اصلاح ایجاد کند.

این در کنار مذمت های فراوان اسلام نسبت به دروغ گویی است از جمله آنکه:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند : هر گاه بنده دروغ بگويد، از بوى گندى كه پديد آورده است فرشته يك ميل از او دور مى شود. (الترغيب و الترهيب : ٣/٥٩٧/٣٠.)

همچنین امام على عليه السلام : بزرگترين خطاها (گناهان) نزد خداوند، زبان دروغگوست. (المحجّة البيضاء: ٥/٢٤٣)

ایشان در جمله دیگری می فرمایند : بدترين خصلتها، دروغگويى است. (غرر الحكم : ٥٧٢٨)

حال با توجه به اینکه اسلام به طور کلی، دروغ را بسیار مذموم می داند، و تنها موارد محدود و مشخصی را استثناء کرده، حقیقت امر روشن می شود.

چون اگر کسی در زندگی خود دغدغه ای نسبت به راستگویی نداشته باشد و به سادگی دروغ بگوید، هرگز با این معضل مواجه نمی شود که آیا راستگویی همیشه بایسته است یا خیر؟ چنین کسی می تواند به سادگی شعار دهد و دروغگویی را حتی در مواضع مصلحت آمیز محکوم کند.

اما اگر شخص در زندگی خود نسبت به راستگویی، تعهد داشته باشد، با موقعیت هایی مواجه می شود که راستگویی را در تزاحم با امر مهم دیگری می بیند. ممکن است یک راست گفتن او، کمک به ظالمی باشد تا جان شخص بی گناهی را بگیرد! آیا کسی که به اخلاق متعهد است، می تواند به سادگی به جان آن مظلوم بی اعتناء باشد؟

بنابراین اصل استثناء داشتن صداقت، بسیار معقول و موجه است و کافیست دقت نماییم که در مقابل مصلحت صداقت، چه مصلحت دیگری قرار گرفته تا در تزاحم بین آنها، حکم روشن و شفاف عقل را بیابیم.

البته اسلام آن قدر نسبت به راست گویی توجه دارد که حتی در چنین مواردی دستور می دهد در صورت امکان از توریه (سخنی که در واقع راست است اما شنونده از آن معنای غلطی می فهمد) بهره گرفته شود. تا قبح دروغ در نزد گوینده تضعیف نشود.

همچنین توجه به این نکته بسیار مهم است که مصلحت با منفعت متفاوت است. و این گونه نیست که کسی به خاطر منافع خود مجاز به دروغگویی باشد.

http://www.soalcity.ir/node/3062

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی
  • چرا فقط برای امام حسین(علیه السلام) اربعین می گیریم؟؟!!


  • چرا فقط برای امام حسین(ع) اربعین می گیریم؟     اقامة‌ عزای‌ حسین‌ در اربعین‌ سالار شهیدان‌ در جهان‌ ت



اقامة‌ عزای‌ حسین‌ در اربعین‌ سالار شهیدان‌ در جهان‌ تشیع‌ به‌ خاطر چند چیز است‌:

۱ ـ برپایی‌ مراسم‌ سوگواری‌ برای‌ امام‌ حسین‌(ع‌) در مناسبت‌های‌ مختلف‌ دستور امامان‌ (ع‌) است‌. گریستن‌ بر ابا عبداله‌ الحسین‌(ع‌) ثواب‌ بسیار دارد. فرشتگان‌، پیامبران‌، زمین‌، آسمان‌، حیوانات‌ صحرا و دریا هم‌ بر عزای‌ حسین‌ (ع‌) گریسته‌اند.
عزاداری‌ بر حسین‌ (ع‌) نشانة‌ پیوند قلبی‌ با اهل‌ بیت‌ و سید الشهدا است‌. دستور امامان‌ بر گریستن‌ بر امام‌ حسین‌ (ع‌) بسیار است‌. حضرت‌ رضا (ع‌) به‌ ریّان‌ بن‌ شبیب‌ فرمود: «اگر بر چیزی‌ گریه‌ كنی‌، بر حسین‌ بن‌ علی‌ گریه‌ كن‌، كه‌ او را همچون‌ گوسفند سر بریدند»[۱]
یكی‌ از رموز این‌ همه‌ تأكید بر سوگواری‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) این‌ است‌ كه‌ این‌ كار یك‌ نوع‌ مبارزه‌ با ستمگران‌ بنی‌ امیه‌ و بنی‌ عباس‌ و طاغوتیان‌ برای ابد است‌. در حقیقت‌ برقراری‌ عزای حسینی‌ یك‌ جهاد مقدس‌ و احیای‌ خط‌ ائمه‌(ع‌) و تبیین‌ مظلومیت‌ آنان‌ و اعتراض‌ به‌ ظالمان‌ و حمایت‌ از مظلومان‌، و انتقال‌ فرهنگ‌ شهادت‌ به‌ نسل‌های‌ آینده‌ است‌. به همین خاطر امام بزرگوار فرمودند: "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است."

۲ ـ در نخستین‌ اربعین‌ شهادت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) جابر بن‌ عبداله‌ انصاری‌ و عطیه‌ عوفی‌ موفق‌ به‌ زیارت‌ تربت‌ و قبر سید الشهداء(ع‌) شدند، نیز بنا، به برخی‌ نقل‌ها در اربعین‌، كاروان‌ اسرای‌ اهل‌ بیت‌(ع‌) در بازگشت‌ از شام‌ وارد كربلا شدند و برای‌ شهدای‌ كربلا گریه‌ و عزا داری‌ نمودند بنابر این‌ اولین‌ عزا داری‌ برای‌ سید الشهدا در اربعین‌ شهادت‌ حضرت‌ صورت‌ گرفت‌. شیعیان‌ نیز برای‌ شركت‌ در عزاداری‌ حضرت‌ زینب‌ و اسرای‌ كربلا و احیای‌ خاطرة‌ غمبار عاشورا و تداوم‌ شور حسینی‌ همه‌ ساله‌ در اربعین‌ عزا‌داری‌ می‌كنند.

۳ ـ زیارت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) در روز اربعین‌ مستحب‌ است‌ و از نشانه‌های‌ مؤمن‌ شمرده‌ شده‌ است‌. امام‌ عسكری‌ (ع‌) فرمود: «نشانه‌های‌ مؤمن‌ پنج‌ چیز است‌: پنجاه‌ و یك‌ ركعت‌ نماز، زیارت‌ اربیعن‌، انگشتر به‌ دست‌ راست‌ كردن‌، پیشانی‌ به‌ خاك‌ گذاشتن‌ (در حال‌ سجده‌)، و بسم‌ الله‌ را (در نماز) بلند گفتن‌».[۲]
به‌ طور كلی‌، تاكید و توصیه‌ای‌ كه‌ از طرف‌ ائمه‌ (ع‌) برای‌ عزاداری‌ امام‌ حسین‌ صورت‌ گرفته‌، در مورد هیچ‌ امامی‌ صورت‌ نگرفته‌ و با آن كه شهادت‌ امام‌ حسین‌ در یك‌ روز است‌، اما همان‌ طور كه‌ می د‌انید عزاداری‌ برای‌ او از مدت‌ها قبل‌ و پس‌ از آن‌ ادامه‌ می‌یاید. این‌ همه‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ و درس‌ هایی‌ است‌ كه‌ در عاشورا بوده‌ كه‌ هدف‌ تمام‌ امامان‌ (ع‌) در آن‌ خلاصه‌ شده‌ است‌ كه‌ در قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) روشن‌تر، آشكارتر، جامع‌تر و عمیق‌تر وجود یافته‌ است‌.

پی نوشتها:
[۱]. أمالی الصدوق، ص: ۱۳۱.
[۲]. درر الأخبار با ترجمه ، ص ۶۹۷.

http://www.soalcity.ir/node/784<%...

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید