bumim.ir

اعیاد شعبانیه بر شما کاربران عزیز مبارک باد 
بروز رسانی 
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
لوگوی جدید شکوه بختیاری
logo.jpg

فعالیت های رسانه شکـــــــــوه بختیــــاری در فضای مجازی در جهت گسترش فرهنگ بختیاری

سایت شکـــــــــوه بختیــــاری
http://shokohbakhtiari.ir


کانال تلگرام شکـــــــــوه بختیــــاری
https://telegram.me/shokohbakhtiari


فروشگاه اینترنتی شکـــــــــوه بختیــــاری
http://bakhtiari.mihanstore.net

فروشگاه شارژ شکـــــــــوه بختیــــاری
http://shokohbakhtiari.1000charge.com


فال حافظ شکـــــــــوه بختیــــاری
http://fal.shokohbakhtiari.ir


چت روم شکـــــــــوه بختیــــاری
http://shokohbakhtiari.chata.ir


شکـــــــــوه بختیــــاری در تویتر
http://twitter.com/shokohbakhtiari


شکـــــــــوه بختیــــاری در گوگل پلاس
http://plus.google.com/+ShokohbakhtiariIr


شکـــــــــوه بختیــــاری در یوتیوب
http://youtube.com/user/shokohbakhtia
ri

شکـــــــــوه بختیــــاری در آپارات
http://aparat.com/sajadsf

شکـــــــــوه بختیــــاری در لنزور
http://lenzor.com/shokohbakhtiari.ir


شکـــــــــوه بختیــــاری در اینستاگرام
http://instagram.com/shokohbakhtiari

صفحه رسمی شکـــــــــوه بختیــــاری در لاین
http://line.me/ti/p/%40bnx5517z
مشاهده همه ی 1 نظر
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
1455695125108-2.jpg

بيوگرافي داود حیدری پیدنی(پژوهشگر فرهنگ و تاریخ بختیاری)

داود حيدري پبدني فرزند آمیرزاناصر یکی از سه "میرزا "ی معروف و فرهیخته شاخه هفت لنگ بختیاری در یکی از واپسین روزهای سرد زمستان در خانواده اي اصيل و متدين در روستاي منصور آباد تنگزي در کنار یکی از سرچشمه های زاینده رود(پرُک) واقع در کوهساران پر برف بختیاری از توابع شهرستان كوهرنگ ديده به جهان گشود. پدر ایشان فرزند آمنصور پبدنی یکی از رجال بزرگ بختیاری بود که در انقلاب بزرگ مشروطیت حضور موثر داشت و مادرش دختر پرویزخان و نوه نصراله خان (از شهدای بختیاری انقلاب مشرطه) ونواده علی صالح خان بختیاروند(بهداروند) بود .

خانواده ایشان در سال 1351 به شهرکرد نقل مکان کردند . وي تحصيلات ابتدائي، راهنمائي و متوسطه خود را در شهركرد به پايان رساند و در سال 1363 پس از پایان تحصیلات متوسطه عليرغم پذيرش در دانشگاه، داوطلبانه همزمان با برادران بزرگترش در جبهه هاي حق عليه باطل حضور يافت و 26 ماه درسنگر دفاع از اسلام و حريت ملت ايران در كوههاي صعب العبور حاج عمران و اشنويه ، افتخار حضوردر کنار سردار شهید صیاد شیرازی وشهیدان هم استانی اش از جمله شهید داریوش بیداریان ، شهید بیژن شاهین فرد ... رایافت. پس از برگشت از جبهه در امتحانات ورودی استخدامی چند نهاد از جمله ؛اداره دارایی، بانک ملی، استانداری، بانک صادرات ، شرکت مخابرات و شرکت گاز شرکت نمود. وی علیرغم قبولی وپذیرش در همه این آزمونهای استخدامی آن هم زمره پنج نفر اول،بدلیل عشق وعلاقه به شغل معلمی که آن زمان از جایگاه اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار بود را برگزید.

وی پس از حضور درجبهه های جنگ تحمیلی به ادامه تحصیل دررشته زبان وادبیات فارسی پرداخت و در سال 1369 موفق به اخذ ليسانس و سپس تحصيلات خود را در مقطع فوق لیسانس درسال 1385 به پایان رساند. ایشان طی مدت 25 سال به امر تدریس در مدارس متوسطه و دانشگاههای استان چهار محال بختیاری و اصفهان و همچنین مدیریت اجرایی و سر گروه آموزشی فعالیت داشته اند .علاوه براین ایشان شاهنامه پژوه و مدرس دانشگاه و يكي از محققين و نويسندگان استان و کشور مي باشد.

ایشان پژوهشگری است گه شیفتگی وی به تاریخ و فرهنگ دیار اهورایی ایران زمین انگیزه ای شد تا اولین اثر خود را با عنوان تازیانه های آز در راستای ادای دین به معمار تاریخ و فرهنگ ایران، حکیم فرزانه توس در سال 1388 به چاپ رسانید و در ادامه ؛ تاریخ سراسر ستم ستیزانه و فرهنگ بی بدیل قوم و سرزمین کهن بختیاری نیز وی را وا داشت تا با یک دهه تحقیق وپژوهش ، تاریخ گمشده و سرزمین پاره پاره شده ی یختیاری را به رشته ی تحریر درآورد. از این نویسنده علاوه بر ارائه مقالات متعدد در جرايد استاني و كشور، در چندين همايش ملي از جمله بزرگداشت حکیم فرزانه توس ابوالقاسم فردوسی در لردگان درسال 1385 و نجف آباد پیرامون معرفی جنبه های مختلف شاهکار ماندگار شاهنامه در سال 1389و همایش بزرگ "گوگری" در سال 1393 در شهرکرد و ... به سخنراني پرداخته است. از انجا که که بیشتر وقت ایشان صرف فعالیت های پژوهشی شده است و همچنین بنا به دلیل شخصی تا کنون از پذیرفتن مناصب اجرایی خودداری کرده است.

آثار زیر از ایشان آثار زیر منتشر شده است :

الف) کتابها:

1-" تازیانه های آز و یلان حماسه ساز "داود حیدری پبدنی ، شهرکرد ، انتشارات مرید ،1388

2- تاریخ گمشده ی بختیاری (بختیاری در فراسوی هزاره ها) ، اصفهان، انتشارات دارخوین 1394

3 – افلاکیان زاگرس آماده چاپ

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
telegram-shokohbakhtiari.png
telegram-shokohbakhtiari-2.png

ساخت کانال شکوه بختیاری در تلگرام:
http://telegram.me/shokohbakhtiari
دریافت مطالب،عکس،فیلم و موزیک بختیاری
☑️کانالی در جهت گسترش فرهنگ بختیاری

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
photo_2015-09-02_13-31-17-2.jpg

برای مشاهده ادامه عکس نوشته ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.


-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

مشاهده همه ی 3 نظر
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
مجموعه زبان ها و گویش های لری ((مقاله))
آدرس این مطلب در سایت شکوه بختیاری:http://www.shokohbakhtiari.ir/post/165

gooyesh-lori.png

تحقیقات کافی و اسناد متقن در دست نیست که آیا تمام زبان هایی که در این نوشتار به آن ها "لری" می گوییم یک زبان هستند و یا حتی یک ریشه و تبار داشته اند یا خیر، این "مجموعه زبان لری" شامل گویش ها و زبان های متعدد و متفاوتی است، تا جایی که سخنوران برخی زبان ها از درک و فهم زبان و گویش دیگر عاجزند، اما به هر حال همه این زبان ها متعلق به گستره لرستان و مناطق لرنشین هستند

این مقاله می کوشد بدون ورود به مباحث تخصصی زبان شناسی به معرفی اجمالی زبان های مردم لر بپردازد، بنابراین این مقاله یک نوشتار زبان شناختی نیست بلکه می کوشد با استفاده از داده های زبان شناختی، انسان شناختی، تاریخی و فرهنگی به بازشناسی و دسته بندی زبان های منطقه بپردازد.

در ایران حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد که شیوه گفتار فلان گروه سخنور زبان است یا گویش! این مساله ظاهرا بیشتر به دغدغه های سیاسی بر می گردد و اگر بار سیاسی بحث را در نظر نگیریم چه فرقی می کند که فلان شیوه گفتار زبان باشد یا گویش؟ به هر حال همه این زبان ها و گویش ها حق حیات و فعالیت فرهنگی خواهند داشت. ما اینجا فقط به دسته بندی این شیوه های گفتار می پردازیم و وارد بحث گویش یا زبان بودن هیچ یک از موارد مورد بحث نمی شویم.

ارائه تقسیم بندی جامع و مانع از همه زبان ها و گویش های مردم لر کار دشواری است، این نوشتار مختصر می کوشد به اجمال از عمده ترین شاخه ها و گویش های مردم لر سخن بگوید. اینجا نیز با ارجاع به مقاله "بازتعریف لر" زبان های مردم لر را به طور کلی به دو گروه شمالی و جنوبی تقسیم کرده ایم.

تحقیقات کافی و اسناد متقن در دست نیست که آیا تمام زبان هایی که در این نوشتار به آن ها "لری" می گوییم یک زبان هستند و یا حتی یک ریشه و تبار داشته اند یا خیر، این "مجموعه زبان لری" شامل گویش ها و زبان های متعدد و متفاوتی است، تا جایی که سخنوران برخی زبان ها از درک و فهم  زبان و گویش دیگر عاجزند، اما به هر حال همه این زبان ها متعلق به گستره لرستان و مناطق لرنشین هستند.



برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
http://www.shokohbakhtiari.ir/post/165
مشاهده همه ی 1 نظر
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
ahang-pishvaz.png

ایرانسل:

3318863    آواز جار کرنا
3318859    آواز شوخی 
3318865    آواز صیادی مندنی 
3318862    ترانه افتو سوار    
3318858   ترانه بودل
3318866   ترانه بیقرار   
3318857  ترانه داینی    
3318860   ترانه شیرعلی 
3318861  ترانۀ گردواری 

3318864 ترانه مه شوگار

491322 وحدت

 

همراه اول:

عهدو پیمون  61621

ابوالقاسم خان  61620

کلخنگ کمر  61619

دای شیرین  61618

آواز صیادی  61617

محرم راز  61616

صیادی  61615

آرمون  61614

قطعه بی کلام  61613

 لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند آهنگ های علی تاجمیری را از لینک زیر دریافت کنند:

http://beeptunes.com/album/37754001

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
zan-mard-bakhtiari-roye-asb-2.jpg
چیستان های محلی بختیاری (چنه چنه): ***چیستان های محلی بختیاری***:
توجه به آداب و رسوم به طور کلی اجتماعت در گوشه و کنار کشورمان روز افزون شده است و این همان چیزی است که تاریخ نویسی جدید در جستجوی دست یافتن بدان است.اصطلاحات و ضرب المثل ها و چیستان ها منبع مهمی برای نیل به این منظور به شمار می روند و در میان ایل بختیاری که یکی از قدیم ترین ایلات ایران است به مانند دیگر اقوام جای خاص خود را دارد به خصوص که میدان ییلاق و قشلاق این ایل بسیار گسترده است و از مرتفع ترین کوهستان های ایران چهارمحال و زردکوه شروع می شود و تا ایذه،شوشتر،مسجد سلیمان،دزفول و اهواز ادامه می یابد.چیستان یا چیست که در زبان بختیاری به نام چنه چنه خوانده می شود و در شبهای دراز زمستان در همان چله های بزرگ و کوچک افرادی که خانه‌ های شان یا همان سیاه چادرها که با محبت و صمیمیت در کنار هم بنا شده بود با نشستن در اطراف آتش گرم هیزم و با گفتن چیستان یا همان چنه چنه و قصه،شب های طولانی زمستان را سپری می کردند و این چیستان ها و قصه ها را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می کردند. ***نمونه هایی از چیستان های محلی بختیاری:
1-هو چنه اسمس که ایاری اشکنه ؟
آن چیست که وقتی اسمش را آوری می‌شکند ؟
2-هو چنه صندوق چووی پرس روغن کوهی ؟
آن چیست که شبیه به صندوق چوبی است و پر ان روغن کوهی است ؟
3-هو چنه که ز زیر پر ابو و ز بالا پتی ابوو؟
آن چیست که از زیر پر می‌شود و از بالا خالی ؟
4-هو چنه که به او دریا پاک نیبو اما به زوون پاک ابو؟
آن چیست که حتی با آب دریا هم پاک نمی‌شود اما با زبان آدم پاک می‌شود ؟
5-هو چنه که هر چه زس اکنیم گفتر ابو ؟
آن چیست که هر چه ازش می کنیم بزرگتر می‌شود ؟
پاسخ ها:
۱-سکوت ۲-گردو ۳-چاه ۴-کافر ۵-گودال
برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
نامگذاری روزهای زمستان بر باور بختیاریها
آدرس این مطلب در سایت شکوه بختیاری:www.shokohbakhtiari.ir/post/166
koch-dar-zemestan.jpg

در تقویم‌های عامیانه مردم سرمای زمستان به دو" چله"  بزرگ و کوچک تقسیم شده است «چله بزرگ» از اول زمستان و شب یلدا (شب اول چله) آغاز می‌شود و  چهل روز ادامه دارد «چله کوچک» هم بلافاصله پس از آن تا آخر بهمن و به مدت بیست روز به طول می‌کشد.

 در باور بختیاری‌ها روزهای زمستان تقسیم‌بندی‌ها و نام‌های دیگری نیز دارد و از مقطعی «ده روزه» به عنوان سردترین روزهای سال یاد شده که نخستین روزهای چله کوچک را شامل می‌شوند و عبارت است از دو مقطع چهار روزه که «چارچار» خوانده می‌شوند و یک مقطع «دو روز» که به  «لهر کور کورک» موسوم است (مقارن دهم تا بیستم بهمن) بر این باور در این ده روز به خصوص در «لهر کورکورک» که هیجدهم تا بیستم بهمن است زمستان به  اوج خود  می‌رسد و زمین سردترین روزهای سال را تجربه می‌کند.

بعد از این از این دو «چله» سرمای زمستان تمام شده و هوا رو به اعتدال می‌رود.

بر همین باور زمستان را شش روز دیگر هست که در شمار روزهای سرد سال آورده می‌شوند این شش روز که از اول تا ششم اسفند ادامه دارد و اغلب با بارندگی، باد و بوران همراه است را "ششه دالو " می‌خوانند. در مورد این شش روز روایت‌های متفاوتی است از افسانه یا باوری کهن ُ که هر کدام با اندکی تفاوت دیگری را تضمین می‌کند .

باور بر این است که زنی (دالو ) در آخرین روز بهمن که سرمای زمستان پایان یافته و هوا رو به اعتدال می‌رود از خداوند مهلت می‌خواهد تا شتران او در این مهلت  آبستن شوند –در باور این داستان  شتر در فصل سرما جفت‌گیری می‌کند – خداوند شش روز  به زن ) دالو) مهلت می‌دهد، و "دالو" هر چه  در توان دارد از باد و برف و باران در این شش روز  بر زمین می‌ریزد. پس از پایان شش روز "دالو" که  از آبستن شدن شترانش نومید شده است در حالیکه آتشزنه‌ای در دست دارد بر می‌خیزد و با خواندن این شعر به آسمان می‌رود:

احمدیلم رهد مهمدیلم رهد دل به کی کنم خش

جمتی ( چمتی ) وا دست گرم دنیا ن زنم تش

"احمدیل و مهمدیل" من رفته اند دیگر دلم را به چه کسی خوش کنم ؟

 آتشزنه ای در دست می گیرم و دنیا را به آتش میکشم  

احمدیل و مهمدیل نام‌های دیگر چله کوچک و چله بزرگ است که دراین داستان فرزندان" دالو" معرفی شده‌اند در ادامه داستان آمده است که پیر زن در حالیکه در آسمان آتشزنه را در دست گرفته است  تصمیم می‌گیرد که آتشزنه را به کوه بیاندازد یا به دریا زن داستان اگر از جفت‌گیری شترانش راضی باشد آتشزنه را به دریا و اگر ناراضی باشد آنرا به کوه می‌اندازد . و باور بر این است چنانچه آتشزنه را به کوه بیاندازد سال بعد از آن توام با خشکسالی و کمبارانی خواهد بود و اگر "دالو " آتشزنه را در دریا بیاندازد سال پر بارانی در پیش خواهد بود. 

 بنا بر باور این داستان سرنوشت ترسالی و خشکسالی هر ساله در دست این  زن  است و مردم  در طول سال بعد اگر با  خشکسالی و کمبارانی در مواجه باشند می‌گویند: " دالو"  جمت وند به که (مادر بزرگ آتشزنه را به کوهستان انداخت) و چنانچه سالی توام با ترسالی و نعمت باشد می‌گویند:" دالو" جمت وند به دریا  یعنی مادر بزرگ آتشزنه را در دریا انداخته است.

همچنین اعتقاد دیگری هست مبنی برآنکه اگر در آخرین روز "ششه دالو" برابر با ششم اسفند باران ببارد نشانه‌ای است از اینکه" دالو "چمت (آتشزنه) را به دریا انداخته و سال آینده سالی توام با بارندگی است.

 زن موجود در این داستان از بسیاری جهات شبیه به آناهیتا الهه آب‌ها و مظهر زایش و رویش  در آیین زردشت و باورهای کهن تر ایرانی است .

احمدیل و مهمدیل که در  افسانه ششه دالو پسران  مادر بزرگ خوانده می‌شوند دو نام مذهبی‌اند  که  گویا با تعغیر آیین مردم  از دی و بهمن -که تقارن تقویمی با چله کوچک وبزرگ دارد- و ماهیت زردشتی خود تهی شده و به نام‌های جدید اسلامی  در آمده‌اند  باید در نظر داشته باشیم که دالو برخلاف تصور رایج نه به معنای پیرزن بلکه به معنای مادربزرگ است. کلمه" دالو" از دو بخش "دا"  به معنای مادر و "لو"  به معنای بزرگ ساخته شده است .

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
sajadbakhtiari
آروم و عادیآروم و عادی
sajadbakhtiari
نبرد دلاورمردان بختیاری با مغول ها
آدرس این مطلب در شکوه بختیاری:http://www.shokohbakhtiari.ir/post/177

IMG-20150116-WA0029.jpg
بختياري در زمان مغول :

مقاومت خستگي نا پذير و غرور آفرين بختياري ها در مقابل تجاوز مغول ها ي وحشي ، خونخوار ، مكار ، سنگدل و بي رحم بر كسي پوشيده نيست .

مغول ها كه در جنگ و گريز مهارت داشتند بارها قصد كردند كه سرزمين بختياري را ( كه قسمت وسيعي از ايران بود ) به تصرف خود در آورند . اما با رشادت مردان و شير زنان بختياري حتي يك وجب از اين خاك را متصرف نشدند و اين خود نشاني از قدرت و بي باكي بختياري در زمان مغول است .

مورخين رسمي كشور در كتاب تاريخ دوره راهنمايي فصل دوازدهم چنين نوشته اند : با تدبير والي فارس و اتابكان لر مغولها نتوانستند وارد قسمت جنوب و جنوب غربي ايران (بختياري ، لرستان و فارس ) شوند . اين نيز قطعا ناشي از پشتيباني سلحشوران بختياري و ساير قهرمانان جنوب كشور بود .

نياهي سمناني در كتاب چنگيز چهره خونريز تاريخ به نقل از ديترامون و ابن بطوطه مراكشي چنين نوشته است : آثار خرابي و ويراني در منطقه بختياري نديدم و بايد گفت مغول ها به لرستان بزرگ (بختياري) آسيبي نرساندند .

همچنين نياهي سمناني در صفحه 176 از همان كتاب آورده : ... و در سال 691 هجري قبيله چادر نشين لر (بختياري) به قيام بزرگي عليه مغول ها دست زدند و حتي شهر اصفهان را از اشغال مغول ها بيرون كردند . ... تيمور لنگ در جنگي كه با لرهاي كوچك (اهالي خرم آباد ) داشت سه نفر از بهادران خود به نام ؛ آقا تيمور ، عمر و محمد بهادر را از دست داد كه نشان از صلابت غيور مردان خرم آبادي در آن دوران است .



- اتابك افراسياب ، والي بختياري :

اتابكاني كه بر بختياري حكومت كرده اند عموما به واليان لرستان بزرگ معروفند . سلاله ي هزار سپيدان مركزشان ايذج (ايذه) بود و بخش اعظمي از خوزستان را در تصرف داشتند . ابن بطوطه مراكشي در مورد اتابكان بختياري چنين نوشته است :‌

در ايامي كه من در آنجا بودم اتابك افراسياب پسر اتابك احمد بود . اتابك افراسياب در قلمرو خود 46 خانقاه را آباد كرده است . وي مالياتي كه مي گيرد را به سه بخش تقسيم مي كند ؛‌ بخش اول خرج مدارس و زوايا مي شود بخش دوم را مخارج قشون و آباداني مي رساند و بخش سوم هزينه حرم شاهي خود و غلامان و خدام مي شود .

... وقتي من در ايذج شدم شيخ الشيوخ آنان علامه ... نورالدين كرماني نام داشت و اختيار تمام زوايا با وي بود . در آن هنگام 12 نفر فقير همراه با من بودند كه همگي در منزل اتابك به يك ميزان بهره مند بوديم و اوضاع خوبي داشتيم .

ديترامون فرانسوي مي گويد : حكومت اتابكان و موفقيت آنان در امر مملكت داري فقط متكي به نيروي توانمند دلاور مردان بختياري بود .
مشاهده همه ی 3 نظر