نایت اسکین
images?q=tbn:ANd9GcT5Wb1D3-a9rr6_080pdH8
نایت اسکین


بروز رسانی 
غلامرضا شادمان
غلامرضا شادمان

ظلمی که کشورت را، درگیر کرده اما تو لشکر خدایی،

ظلمی که کشورت را، درگیر کرده اما تو لشکر خدایی،

ظلمی که کشورت را، درگیر کرده اما
تو لشکر خدایی، ای کشور الهی

تو امتی برای، امت، به رهنمایی
فهوای این کلام را، دنیا دهد گواهی

هرجا نظر کنی تو، نور منوّری تو
مظلوم تک سواری، در پهنه ی سیاهی

دشمن زبون و هم او، در حیرت است ز کارت
سیلی چو خورده باشد، از ارتش و سپاهی

هرکس به اعتدال و، اصلاح طلب، دهد رأی
ظلمی است روا که دارد، بر مصلح الهی

دولت که رأی ندارد، از مؤمن و بسیجی
مشکوک می زند او، باشد در تباهی

دیو و ددان مشخص، با هیبتی معین
خنجر زند نفوذی، از پشت با مناهی

مظلوم مقتدر تو، مؤیّدِ امامی
پرچم دهی به ایشان، تا مقصد تناهی

98/9
@shadmaneshtivan

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

معنای صحیح وحدت اسلامی چیست؟ وحدت اسلامی به

معنای صحیح وحدت اسلامی چیست؟ وحدت اسلامی به

معنای صحیح وحدت اسلامی چیست؟

وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست.
مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است.

معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.

شیعه و سنی، قرن‌های طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسست‌ها، بلکه نزاع‌های فراوان در تاریخ شده است، و بی‌گمان، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است.

شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلاف هایی هم دارند که انکارشدنی نیست، اما این اختلاف ها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد .

علامه شرف الدین می گوید: "سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد، همو نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود". [۱] منظور این است که سیاست استعماری و دسیسه های بی گانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن مشترک نیز آنها را به هم پیوند دهد.

وحدت و مناظرات علمی

وحدت به معنای ترک و تعطیل کردن مباحثات و مناظرات علمی بین این دو مذهب نیست. با حفظ وحدت و یک پارچگی نیز می توان در محیط های علمی مناظرات علمی برقرار کرد؛ به گونه ای که دشمنان نیز نتوانند سوء استفاده نمایند. روشن است که برای رسیدن به اتحاد، نخست باید عوامل تفرقه و موانع اتحاد را از سر راه برداشت، و به طرفین شناختی صحیح از عقاید و افکارِ یکدیگر بخشید، و این، جز با بحث و مذاکره علمی بین دانشمندان ممکن نیست. "اتحاد" به معنای نفی آزادی اندیشه و تحقیق، حقیقت­جویی و عدالت خواهی نیست. اتحادی مطلوب است که در کنار این ارزش ها مطرح گردد.

اگر این مباحثات و مناظرات علمی با روش های علمی و رعایت آداب مناظره صورت گیرد، نه تنها سبب تفرقه و جدایی بین دو مذهب نخواهد شد، بلکه منجر به شناخت صحیح یکدیگر و تقریب و در نتیجه وحدت نیز می شود. از این رو مناظرات علمی نه تنها تفرقه انگیز نیست که وحدت آفرین است.

وحدت در گذر زمان

با مطالعه در تاریخ اسلام می توان شواهد فراوانی از وحدت و هم گرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی معرفی نمود.
سیره حضرت علی (ع) بهترین الگو و اسوه برای برقراری اخوت و وحدت اسلامی است. ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش می گذشت، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمی کرد.

بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در جهت پا گرفتن این وحدت کوشیده اند. افرادی؛ چون آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی، علامه شرف الدین، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر از میان شیعه و شیخ شلتوت و دیگران از بین اهل سنت را باید نام برد که در عرصه شکل گیری وحدت بین مسلمانان گام های مؤثری برداشته ­اند.

با مراجعه به تاریخ نیز می توانیم شواهد فراوانی از همکاری و وحدت شیعه و سنی بیابیم. برای نمونه صاحب بن عباد شیعه، که در دوران عباسیان وزیر بود، قاضی عبد الجبار را که از بزرگان اهل سنت بود، به سمت قاضی القضاتی منصوب کرد.

در بین مسلمانان زمینه های وحدت بسیاری وجود دارد که با محور قرار دادن آنها می توان وحدت بین مسلمانان و قدرت یافتن آنها را شاهد بود؛ خدا، قرآن، رسول اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، مسئله مهدویت، محبّت اهل بیت (ع)، دفاع از مردم فلسطین، مقابله با دشمنی های اسرائیل و آمریکا، از زمینه های وحدت امت اسلامی هستند.

پی نوشت:
[۱] . شرف الدین، عبد الحسین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه، دوانی، علی، ص ۸، چاپ دوم، کتابخانه بزرگ اسلامی، ۱۳۹۶ق.

http://www.soalcity.ir/node/4088

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سیدمهدی حمزه لو
آروم و عادیآروم و عادی
سیدمهدی حمزه لو

ارادتمند شما نوشته شده به قلم سیدمهدی

ارادتمند شما نوشته شده به قلم سیدمهدی

________________________________
ارادتمند شما
نوشته شده به قلم
سیدمهدی حمزه لو
98/7/4
________________________________
آیدی کانال تلگرام : mrhamzehlu
آیدی پیج اصلی اینستاگرام : @mrhamzehlu
آیدی پیج دوم اینستاگرام : @mr.hamzehlu
________________________________

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
mehdi
mehdi

زندگیامون چقدر زیبا و باصفا میشد اگه: به فکر نمازهامون

زندگیامون چقدر زیبا و باصفا میشد اگه:
به فکر نمازهامون بودیم مثل شارژ موبایلامون
باصدای اذان بلند میشدیم مثل صدای آلارم موبایلامون
از انگشتامون برای ذکر خدا استفاده میکردیم مثل صفحه کلید موبایلامون
قرآن را هیمشه میخوندیم مثل پیام های موبایلامون

مشاهده همه ی 1 نظر