افزایش لایک و فالوور اینستاگرام رایگان
بروز رسانی 
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

ساعت خاموشی


همیشه روی مبلی می نشستم که کمی با در ورودی زاویه داشت؛ و قتی کسی در را باز می کرد، نوری از که لای دربه داخل وارد می شد، درست می افتاد روی پاهایم و کمی هم از پاچه شلوارم را روشن می‌کرد. وقتی در تماماً باز می شد، تازه سایه کاملی از کسی که در را باز کرده بود می افتاد کف هال. تنها چیزی که از من می‌دیدند همان کفش و قستمی از پاچه شلوارم بود و من هم فقط از آنها هیکلی را در آستانه در می دیدم.
اجازه نمی دادم چراغی روشن شود؛ باید در همان تاریکی راهی پیدا می کردند و می آمدند جلو و روی مبل کناری می نشستند. قرار نبود حرفی زده شود؛ چراغی روشن شود؛ کسی چیزی ببیند؛ فقط حضورشان مهم بود؛ نفس کشیدن هایشان مهم بود؛ نفس کشیدن‌هایی که آرام آرام نشان می‌داد که مضطرب شده اند و تاریکی بر آنها غلبه می‌کند؛ پرسش‌های فراوانی در ذهنشان ایجاد می‌شد. قرار نبود چیزی پرسیده شود و هیچ پاسخی هم درکار نبود.
تقریباً دوساعتی می‌گذشت و تنها کاری که صورت می گرفت، دود کردن چند نخ سیگاری بود که قرار بود برایم بی‌آورند. با اشاره دست، ماجرا تمام می شد. همه شان وقتی که می‌رفتند با این پرسش ذهنشان درگیر بود که چرا آمده اند؟! دم در هم که می‌رسیدند، کمی مکث می‌کردند، نگاهی به عقب می‌انداختند و بعد آرام در را می‌بستند و می‌رفتند.

سیزِن سارامی

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
Untitled.jpg

بدترین واژه‌ای که دوستان پیوندشان را با آن پایان می‌دهند:

«تغییر کردی!»

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

متون تاریخی بسیاری به زبان فارسی دردسترس است که علاوه بر آگاهی‌های تاریخی مفید، جلوه های گوناگونی از نثر و نظم فارسی را پیش چشم آدمی می آورد که شیرینی، اندک وصفی است برای آنها. این شیرینی گاه هوش می‌برد و از مقصدومقصود دورمان می‌کند که ما به کار دیگر آمده‌بودیم و بار دگر بُردیم. در کنار این شیرینی باید گوش‌زد کرد که خواندن این متون دقتی دوچندان می‌خواهد که سررشته مطلب و فهم مقصد گُم نشود.
از متونی که خوش به دل می نشیند٬ همین شرفنامه بدلیسی است. تاریخی درباره مردمان که برخی از ما نه تنها اندک که گاه هیچ درباره آنان نمی‌دانیم. این نکته را متذکر شوم خواندن تاریخ مردمانی نباید بگونه‌ای باشد که امروزشان را از دریچه همان تاریخ ببینیم بلکه تاریخشان مقدمه‌ای است برای ورود به شناخت امروزین، دقیق، آگاهانه، بدور از قضاوت و برای تعامل.

امیدوارم بیش از پیش این دست متون را عموم مردم بخوانند و لذت ببرند.
از متن:
.. فقير حقير را باز شعشعه كتاب جلوه آغاز كرد و طوطى شكر مقال قلم بشيرين زبانى دهن باز كرد و بكر فكر در آينه خيال جمال نمود و ماه روى دلكشاى (معانى) از چهره جان‏فزا نقاب كشود باين وجه كه چون مشاطكان عروس سخن و طوطيان شكرستان اخبار نو و كهن در هيچ عصر و زمان احوال ولات كردستان و چكونكى حالات ايشان را بيان نكرده بودند و درين معنى نسخه مرتب‏ ننوشته بخاطر فاتر اين ذره بيمقدار ساقط از درجه اعتبار خطور كرد كه نسخه در شرح حالات و اوضاع ايشان بقدر الوسع و الامكان رقم زده كلك بيان نمايد...
(شرفنامه تاريخ مفصل كردستان، ج‏1، ص: 8)

تاريخ مفصل
، شرف خان بن شمس الدين بدليسى‏(د. 945ه.ق)، ، تهران‏، 1377 ش‏. پ.ن: من از نسخه نرم‌افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی استفاده کرده‌ام.





برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

فریب نمی‌خورم٬ خام نمی‌شوم

اسب چموشیم که رام نمی‌شوم

مانده بر دلم٬ داغ بوسه‌ای ز لبت

می‌دانم عاقبت٬ ناکام می‌شوم

مشاهده همه ی 1 نظر
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

ماه رمضان در مصر (1783م / 1197ه.ق)

سفرنامه‌ها به ویژه از دوران رنسانس به بعد یکی از منابع مهم اروپائیان برای شناخت شرق بود که به تدریج به ویژه از سده هجدهم به بعد، به طور چشمگیری افزایش یافت؛ در این سده یکی از سفرنامه ها، گزارش سفر کنستانتین فرانسوا شاسبوف ولنی به مصر و شام(1783-1785م) است؛ وی در این سفرنامه به ویژه بخش مصر آن، عمدتاً آگاهی‌های مهمی در زمینه‌های گوناگون چون حکومت، جامعه و  وضعیت جغرافیای مصر به دست می دهد. ضمن پژوهش درباره تأثیر این سفرنامه بر لشکرکشی ناپلئون به مصر(1798م) به گزارش‌های ولنی درباره حلول ماه رمضان برخوردم، گزارشی که نکات جالبی برای تاریخ اجتماعی و دینی دارد. ولنی در ماه اوت 1783 برابر با ماه رمضان 1197 در مصر بوده و در سفرنامه اش اشاراتی به مراسمات این ماه نزد مصریان کرده است. مصریان، البته طبقه ثروتمندشان، در ابتدای هر ماه رمضان لباس‌های نو می‌خریدند و حتی برخی از آنان اسب و شمشیر و ملزومات آنها را نو می‌کردند. زنان مصری با خرید انواع زیور آلات و زینت‌هایی چون سنگ‌های قیمتی زمرد، یاقوت، مروارید و گاه الماس به استقبال این ماه می‌رفته و با پارچه هایی از فرانسه، ونیز، دمشق، هند و کشمیر نو نوار می‌شده‌اند. دربرابر این استقبال باشکوه ولی پرهزینه، مردمان تهی‌دست و فروکوفتگان جامعه مصر، به گونه‌ای دیگر در این ماه روزگار می‌گذراندند. ولنی می‌گوید:« آنها براین عقیده‌اند که دین محمد[(ص)] برای آنها ساخته نشده‌است؛ می‌گویند چرا باید صدقات(زکات) بدهیم در حالی که ثروتمند نیستیم؟ چرا باید در ماه رمضان روزه بگیرم در حالی که همه سال را روزه‌ایم؟ و چرا باید به مکه برویم درحالی که خداوند همه جا هست؟!»

این گزارش گویای شکاف طبقاتی است که در دهه های پایانی سده هجدهم درجامعه مصر نمایان شده بود؛ جامعه ای که در بیش از یک دهه بعد با ورود سپاهیان ناپلئون گام در مسیر تغییرات بنیادین نهاد که از آن به «مصر مدرن» تعبیر می‌شود.

پژوهیدن در احوالات جهان اسلام به ویژه دو سده گذشته و مقایسه آن با ادوار دورتر تاریخ مردمان آن، می‌تواند بصیرتی به ما بدهد که بتوانیم اوضاع کنونی خودمان را بهتر درک بکنیم.


#مصر #الصوم

#شهر_الرمضان

#Egypt #religion

 

مشاهده همه ی 7 نظر
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

محکوم به بوسیدن لب‌های تو گشتم

اجرا چنین حُکم، به تأخیر می‌انداز!

#رضوی

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

کاش بمانی٬ بشنوی٬ حرف‌هایم را

بمانی٬ بازکنی ازدلم٬ عقده‌هایم را

ماندن سخت نیست٬ ببین

ماندنت خنده می‌کند٬گریه‌هایم را

#رضوی

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

روزه‌ام باطل شود اگر به وقت سحر

نیتم افطار به غیر شهد لبت باشد

#رضوی

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی
آروم و عادیآروم و عادی
سيد کمال کشيک‌نويس‌رضوی

گفتی، سر وفا داری...

نآمده، اهل جفا شدی!

#رضوی

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید