افزایش لایک و فالوور اینستاگرام رایگان
بروز رسانی 
ali
ali

%D8%A2%D9%81%D8%AA-%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9


يكي از نعمتها و توفيقاتي كه انسان ميتواند از خداوند بگيرد، داشتن يك تفكّر ويك روحيه معتدل مذهبي،معنوي در عمل كردن به دستورات وتوصيه هاي اخلاقي است.
متاسفانه خيلي از مردم با اين تفكّر كه "بعضي وقتها گناه كردن هم اشكالي ندارد ويا اينكه يك شب هزار شب نميشود وآدم بايد معتدل باشد"؛ نافرماني خدا ميكنند، در حاليكه اين نوع تفكر يك "سبك سري" ونمونه كامل يك تفريط(كوتاهي و سستي) در دستورات ديني است.
از طرف ديگر بعضي از مردم نيز هستند كه به اسم عمل به دستورات اخلاقي وديني، خود واطرافيانشان را كلافه ميكنند؛ مثلاً در بحث صرفه جويي آنقدر زياده روي ميكنند كه حتي از دادن حقوق واجب خانواده و فرزندان نيز به اسم صرفه جويي خود داري ميكنند.
اينگونه صرفه جويي كردن در واقع صرفه جويي نيست و نوعي بخل محسوب ميشود ونه تنها يك آفت اخلاقي است بلكه نمونه كاملي از افراط(زياده روي)در عمل به دستورات ديني است.
اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)
«آفَةُ الِاقْتِصَادِ الْبُخْل‏» (1)
«آفت صرفه جويي، بخل است.»


پاورقي
1-تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 292

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

مـاه و ماهی
برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

%D8%AC%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg


ازرسول اكرم(صلي الله عليه وآله)
«مَنْ‏ أَحْزَنَ‏ مُؤْمِناً ثُمَّ أَعْطَاهُ الدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ كَفَّارَتَهُ وَ لَمْ يُؤْجَرْ عَلَيْه‏»(1)
«هر كس مؤمني را اندوهگين كند سپس كل دنيا را به او بدهد، جبران اشتباهش نميباشد و پاداشي بر كارش نميبيند»
ارزش مؤمن در واقع به ارزش قلبي است كه در سينه آن مؤمن وجود دارد، به ارزش قلبي است كه در آن قلب شوق وشور خدا و ولايت وجود دارد.
وقتي از ارزش و بهاي مؤمن حرف به ميان مي آيد در واقع ملاك و معيار اين بهاء واين ارزش گذاري بر محور همان نور ايمان و همان نور ولايتي است كه در سينه يك مؤمن در جريان است.
بدون شك اگر كسي به ناحق و از روي عناد و لجبازي كاري كند كه قلب مؤمني آزرده خاطر شود و بشكند پس بدون شك اينچنين قلبي را نمي توان با آنچيزي كه ارزش و اهميتش پايين تر و سخيف تر است بدست آورد و بدون شك دنيا وآنچه كه در دنيا است از نظر شأن ومنزلت خيلي پايين تر وكم ارزش تر از آن مقام ومنزلت واز آن هدف وآرماني است كه در قلب مؤمن در جريان است ومؤمن براي رسيدن به آنها نفس ميكشد وزنده است.


پاورقي
1-مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج9، ص99

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali


%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%86%D8


یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل جنون جنسی یک انسان و آرام شدن دل و ذهن او نقش دارد، دستور به کنترل چشم از نگاه کردن به صحنه ها ویا دوری از اشخاصی است که نحوه پوشش آنها ویا نحوه معاشرت آنها پیام جنسی دارد و میتوانند مقدمه خوبی برای پیدا کردن یک حال وهوای جنسی در انسان باشد ودل و ذهن انسان را به فساد بکشاند.


من آنچه دیده ام از دل و دیده تا کنون
از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام(1)


کنترل چشم به تنهایی درمان مریضی جنسی نیست وتنها در صورتی میتواند درمان محسوب شود و نتیجه خوبی بدهد که با ازدواج همراه باشد و در کنار هم بودن این دو گزینه است که میتواند یک نسخه کامل محسوب شود؛ حتی ازدواج هم برای کسی که کنترل چشم ندارد نمیتواند درمان محسوب شود چرا که بدون شک اینچنین شخصی با چشم چرانی و دیدن صحنه های مهیج جنسی از همسر خود نیز دلسرد خواهد شد و به دنبال آنچه دیده است خواهد رفت.
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
«النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه»
«نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد»


پاورقی
1-برای چشمهایت-راستگو،صفحه4
2-بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali


%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%86%D8


یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل جنون جنسی یک انسان و آرام شدن دل و ذهن او نقش دارد، دستور به کنترل چشم از نگاه کردن به صحنه ها ویا دوری از اشخاصی است که نحوه پوشش آنها ویا نحوه معاشرت آنها پیام جنسی دارد و میتوانند مقدمه خوبی برای پیدا کردن یک حال وهوای جنسی در انسان باشد ودل و ذهن انسان را به فساد بکشاند.


من آنچه دیده ام از دل و دیده تا کنون
از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام(1)


کنترل چشم به تنهایی درمان مریضی جنسی نیست وتنها در صورتی میتواند درمان محسوب شود و نتیجه خوبی بدهد که با ازدواج همراه باشد و در کنار هم بودن این دو گزینه است که میتواند یک نسخه کامل محسوب شود؛ حتی ازدواج هم برای کسی که کنترل چشم ندارد نمیتواند درمان محسوب شود چرا که بدون شک اینچنین شخصی با چشم چرانی و دیدن صحنه های مهیج جنسی از همسر خود نیز دلسرد خواهد شد و به دنبال آنچه دیده است خواهد رفت.
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
«النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه»
«نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد»


پاورقی
1-برای چشمهایت-راستگو،صفحه4
2-بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D


برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

%D9%85%D8%A4%D9%85%D9%86.jpg


رسول اكرم(صلي الله عليه واله)
«الْمُؤْمِنُ‏ يَأْكُلُ‏ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ»(1)
«مؤمن با توجه به ميل خانواده اش غذا ميخورد»
درست است كه يكي از خصلت ها وخصوصيات مؤمن استواري و مستحكم بودن در برابر خواسته هاي غير شرعي و مخالف رضاي پروردگار است كه از طرف اطرافيان او و حتي شايد خانواده اش به او ميشود. ولي از طرفي هم، همان مؤمن وآدمي كه وقتي به او پيشنهاد خلاف شرع ميشد، به هيچ عنوان نميتوانستي راضي اش كني، حالا اگر به همان مؤمن وهمان آدم در امور مباح وغير واجب زندگي(مثل غذا خوردن) نگاهي بياندازي، انگار نه انگار كه همان آدم قبلي است؛ چرا كه به راحتي خواسته خانواده اش را بر خواسته هاي شخصي واميال خودش مقدم ميدارد و ترجيح ميدهد وبا توجه به ميل خانواده اش كار ميكند .


پاورقي
1-الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص 12

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D


اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)
«يَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِي تَعَلُّمِهِمَا فَمَا يَزِيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ يَزِيدُ فِي ثَمَنِكَ وَ قَدْرِك‏»
«اي مؤمن، علم وادب بهاي جان توست، پس در يادگيري آنها بكوش زيرا كه هر قدر بر علم وادب تو افزوده شود بر ارزش ومنزلت تو نيز افزوده شود»
از كلمه مؤمني كه در اول حديث شريف آمده معلوم است كه بايد براي دو كلمه"ارزش ومنزلتي" كه در آخر حديث آمده، معنايي غير از ارزش ومنزلت اجتماعي تصّور كرد هر چند كه گرفتن همچنين معنايي هم بعيد به نظر نميرسد.
در هر صورت اگر براي مؤمني علمي تصوّر شود اين علم برابر با "نور" خواهد بود واگر علمي برابر با "نور" شد پس بدون شك هادي وهدايت كننده به سوي قرب پروردگار عالم خواهد بود.
از طرفي اگر از ادب صحبت به ميان آمده، پس از نحوه تعامل با مخلوقات خدا واطرافيان يك انسان صحبت به ميان آمده كه چگونه يك مؤمن با پيرامون خود با توجه به علمي كه در سينه دارد، تعامل و معاشرت سازنده و سالمي برقرار ميكند.
در مجموع علم ومعرفت موجود در سينه يك مؤمن و نحوه تعامل ومعاشرت او با مردم با توجه به آن علم ومعرفتي كه در سينه خود حمل ميكند، تعيين كننده قدر ومنزلت معرفتي يك مؤمن خواهد بود چرا كه ادب بدون داشتن علم ومعرفت، ادب نيست و از طرفي علم ومعرفتي كه ثمره اش مدارا و تحمّل انسانهاي جاهل ونا آگاه ویا احترام یا تکریم افراد فاضل وعالم نباشد، آن علم ومعرفتي نيست كه بشود روي آن حساب باز كرد واز آن بهره چنداني برد.
پس در نتيجه هر چه چقدر يك مؤمن در تحصيل علم وادب بكوشد به همان اندازه بر ارزش ومنزلت او نزد خداوند متعال افزوده خواهد شد.


پاورقي
1-بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج‏1، ص 180

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D


اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)
«يَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِي تَعَلُّمِهِمَا فَمَا يَزِيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ يَزِيدُ فِي ثَمَنِكَ وَ قَدْرِك‏»
«اي مؤمن، علم وادب بهاي جان توست، پس در يادگيري آنها بكوش زيرا كه هر قدر بر علم وادب تو افزوده شود بر ارزش ومنزلت تو نيز افزوده شود»
از كلمه مؤمني كه در اول حديث شريف آمده معلوم است كه بايد براي دو كلمه"ارزش ومنزلتي" كه در آخر حديث آمده، معنايي غير از ارزش ومنزلت اجتماعي تصّور كرد هر چند كه گرفتن همچنين معنايي هم بعيد به نظر نميرسد.
در هر صورت اگر براي مؤمني علمي تصوّر شود اين علم برابر با "نور" خواهد بود واگر علمي برابر با "نور" شد پس بدون شك هادي وهدايت كننده به سوي قرب پروردگار عالم خواهد بود.
از طرفي اگر از ادب صحبت به ميان آمده، پس از نحوه تعامل با مخلوقات خدا واطرافيان يك انسان صحبت به ميان آمده كه چگونه يك مؤمن با پيرامون خود با توجه به علمي كه در سينه دارد، تعامل و معاشرت سازنده و سالمي برقرار ميكند.
در مجموع علم ومعرفت موجود در سينه يك مؤمن و نحوه تعامل ومعاشرت او با مردم با توجه به آن علم ومعرفتي كه در سينه خود حمل ميكند، تعيين كننده قدر ومنزلت معرفتي يك مؤمن خواهد بود چرا كه ادب بدون داشتن علم ومعرفت، ادب نيست و از طرفي علم ومعرفتي كه ثمره اش مدارا و تحمّل انسانهاي جاهل ونا آگاه ویا احترام یا تکریم افراد فاضل وعالم نباشد، آن علم ومعرفتي نيست كه بشود روي آن حساب باز كرد واز آن بهره چنداني برد.
پس در نتيجه هر چه چقدر يك مؤمن در تحصيل علم وادب بكوشد به همان اندازه بر ارزش ومنزلت او نزد خداوند متعال افزوده خواهد شد.


پاورقي
1-بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج‏1، ص 180

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

images.jpg


امام صادق(عليه السلام)
«مَنْ‏ أَتَاهُ‏ أَخُوهُ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَأَكْرَمَهُ فَإِنَّمَا أَكْرَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ»(1)
«كسي كه برادر مسلمانش نزدش آيد و وي را گراميش دارد، در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته است»
جداي از اخلاق ورفتار اجتماعي و جداي از ادب واحترامي كه هر كدام از ما در روابط روزانه خود در برخورد با ديگران بايد رعايت كنيم، اگر كمي دقت كنيم ميبينيم در اين برخوردها ودر اين روابط درواقع ما هر كسي را با توجه به يك ويژگي وبا توجه به خصوصيتي كه از او ميشناسيم تكريم ميكنيم.
مثلاً بعضي ها را به خاطر ثروتشان تكريم ميكنيم وبعضي را به خاطر مقام يا پستي كه در اداره يا سازماني دارند تكريم ميكنيم و....
ولي در اين شلوغي هاي اجتماعي وروابط ها و احترام هايي كه به خاطر منافع خودمان به ديگران ميگذاريم، اگر كسي را تنها به خاطر مؤمن بودنش تحويل بگيريم وتنها به خاطر روحيات و خلقيات ايماني او وي را مورد تكريم قرار دهيم در واقع خداوند را تحويل گرفته ايم وخداوند را تكريم كرده ايم، چرا كه نيّت ما در اين تكريم واحترام شخص مؤمن، نه خود آن شخص بلكه آن روح ايمان و اخلاق الهي او بوده كه او را به خداوند عالم مرتبط كرده است.
پس وقتي ما در تكريم واحترام اشخاص بدون توجه به عناوين وجايگاه اجتماعي آنها، تنها آن روح ايماني واخلاق الهي را مورد توجه قرار بدهيم طبق بيان حديث شريف در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته ايم.


پاورقي
1-الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 206

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

images.jpg


امام صادق(عليه السلام)
«مَنْ‏ أَتَاهُ‏ أَخُوهُ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَأَكْرَمَهُ فَإِنَّمَا أَكْرَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ»(1)
«كسي كه برادر مسلمانش نزدش آيد و وي را گراميش دارد، در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته است»
جداي از اخلاق ورفتار اجتماعي و جداي از ادب واحترامي كه هر كدام از ما در روابط روزانه خود در برخورد با ديگران بايد رعايت كنيم، اگر كمي دقت كنيم ميبينيم در اين برخوردها ودر اين روابط درواقع ما هر كسي را با توجه به يك ويژگي وبا توجه به خصوصيتي كه از او ميشناسيم تكريم ميكنيم.
مثلاً بعضي ها را به خاطر ثروتشان تكريم ميكنيم وبعضي را به خاطر مقام يا پستي كه در اداره يا سازماني دارند تكريم ميكنيم و....
ولي در اين شلوغي هاي اجتماعي وروابط ها و احترام هايي كه به خاطر منافع خودمان به ديگران ميگذاريم، اگر كسي را تنها به خاطر مؤمن بودنش تحويل بگيريم وتنها به خاطر روحيات و خلقيات ايماني او وي را مورد تكريم قرار دهيم در واقع خداوند را تحويل گرفته ايم وخداوند را تكريم كرده ايم، چرا كه نيّت ما در اين تكريم واحترام شخص مؤمن، نه خود آن شخص بلكه آن روح ايمان و اخلاق الهي او بوده كه او را به خداوند عالم مرتبط كرده است.
پس وقتي ما در تكريم واحترام اشخاص بدون توجه به عناوين وجايگاه اجتماعي آنها، تنها آن روح ايماني واخلاق الهي را مورد توجه قرار بدهيم طبق بيان حديث شريف در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته ايم.


پاورقي
1-الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 206

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

Business-490.jpg


اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)
«مَنْ‏ وَعَظَ أَخَاهُ‏ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِيَةً فَقَدْ شَانَهُ»(1)
«هر كس برادرش را پنهاني اندرز دهد او را آراسته وهر كس او را آشكارا اندرز دهد خوارش كرده»
مسلم است كه داشتن يك اخلاق خوب ورعايت هر چه بيشتر آداب ورفتار اجتماعي مخصوصاً مسائل اخلاقي چقدر ميتواند روي شخصيت وروابط اجتماعي يكنفر مؤثر باشد.
يك دوست خوب ودلسوز نيز ميتواند بهترين همراه وبهترين مشاور براي بدست آوردن و تحصيل يك شخصيت خوب اخلاقي واجتماعي براي انسان باشد.
ولي رعايت اين نكته براي هر دوستي لازم است كه محافل عمومي وجمع هاي چند نفره جاي مناسبي براي بيان اخلاق ها ورفتارهاي نا مناسب دوستانمان نيست، چرا كه ممكن است ذهنيت جمع نسبت به دوستمان خراب شود وشخصيت او در جمع تحت شعاع قرار بگيرد.
ولي در مقابل بيان ايرادها و نكته هايي كه به نظرمان ميرسد براي اصلاح و بالا رفتن شخصيت اجتماعي دوستمان مناسب باشد در پنهاني ودر جمع دو نفره خودمان با زباني نرم و با محبّت، خيلي ميتواند به دوستمان كمك كند؛ چرا كه كمترين فايده اينچنين اندرزي، خراب نشدن شخصيت اجتماعي دوستمان در محافل عمومي و ذهنيت مردم است.


پاورقي
1-تحف العقول، النص، ص 489

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید