لحظه  بروز رسانی 
ملک
ملک

در گذشت استاد فقید دکتر امیر ناصر کاتوزیان را به جامعه

در گذشت استاد فقید دکتر امیر ناصر کاتوزیان را به جامعه

در گذشت استاد فقید دکتر امیر ناصر کاتوزیان را به جامعه ی حقوقی کشور تسلیت عرض میکنم.

مشاهده همه ی 5 نظر
ملک
ملک

هر چی ارزوی خوبه مال تو           هرچی که خاطره داریم مال

هر چی ارزوی خوبه مال تو           هرچی که خاطره داریم مال من

اون روزای عاشقونه مال تو            این شبای بی قراری مال من 


دریسای عزیز:

نمیدونم تولد 24 سالگیت رو کی و چه طور بهت تبریگ میگه...

نمیدونم الان که دارم این متن رو تایپ میکنم کجا هستی و چه میکنی...

نمیدونم بعد از 4 سال که من اولین نفری بودم که تولدت رو بهت تبریک میگفتم حالا و امسال که من نیستم کی پیشته که دست تو دستت بهت تولدت رو تبریک میگه...

نمیدونم...

اما اینو میدونم که دلم میخواد بازم مثل سال های پیش از همین جا از دل این دنیای سرد و مجازی برا خاطر دل خودم هم که شده بهت تولدت رو تبریک بگم.

دریسای دوست داشتنی(گوگولی من):

تولدت مبارک.

1393/5/24

        

مشاهده همه ی 21 نظر
mahsa
آروم و عادیآروم و عادی
mahsa

حتی اگر تمام درهای دنیا به رویم بسته باشد مهم نیست

حتی اگر تمام درهای دنیا به رویم بسته باشد

مهم نیست. . .

چون در حرم تو همیشه باز است . . .

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام

مشاهده همه ی 1 نظر
ملک
ملک

ای مرگ تنها تویی كه زندگی جاوید داری. صادق هدایت

ای مرگ تنها تویی كه زندگی جاوید داری.


صادق هدایت.

مشاهده همه ی 2 نظر
ملک
ملک

در زندگی زخم هایی هست كه مثل خوره روح را آهسته

در زندگی زخم هایی هست كه مثل خوره روح را آهسته

در انزوا می خورد و می تراشد .


صادق هدایت.

مشاهده همه ی 12 نظر
ملک
ملک

تنها مرگ است كه دروغ نمی گوید . صادق هدایت

تنها مرگ است كه دروغ نمی گوید .


صادق هدایت.

مشاهده همه ی 2 نظر
ملک
ملک

ای مرگ تو فرستاده سوگواری نیستی ، تو درمان دلهای پژمرده

ای مرگ تو فرستاده سوگواری نیستی ،

تو درمان دلهای پژمرده هستی.


صادق هدایت.

مشاهده همه ی 2 نظر
تبسم
خوشتیپخوشتیپ
تبسم

خيليها هستند كه دلشون تو اين دنيا يه مدت به


خيليها هستند كه دلشون تو اين دنيا يه مدت به يكي گره خورده بعدش فهميدن كه اوني كه بايد دلشو بهش هديه ميدادن يكي ديگه بوده و اشتباهي عاشق شده بودن !!!!

حالا بعد اين دل دادن و دل شكستن براشون حالتي پيش مياد كه از همه چي و همه كس خسته ميشن

تازه متوجه ميشن كه هيچكي تو اين دنيا ارزش تكيه كردن و اعتماد كردن رو نداره

اين همون لحظه ايه كه خدا منتظرشه

يعني لحظه اي كه از همه ببري ....

و به خودش برسي

لحظه اي كه قشنگ بشكني و له بشي .... براي خدا خيلي دوست داشتني ميشي

آخه اون لحظه ديگه دلت از همه چي و همه كس خالي شده و محبت هيچكي توش جا نداره

در واقع ظرف دلت خالي و پاك شده و آماده شده براي ريختن محبت خداجون

قدر اين لحظات و اين حالتون رو بدونين

اين حال و لحظات درسته كه خيلي سخته اما موقعيتيه كه اونو تبديل به يه فرصتي كني كه هيچ وقت ممكنه دوباره تو زندگيت تكرار نشه

حالا كه از همه بريدي .....چه آغوشي بهتر از خدا جون براي رفتن تو بغلش ؟!!!

اگه تو اين لحظات شك كني كه خدا آغوشت رو برات باز نكرده بدون هنوز كامل نبريدي و هنوز تو دلت غير خدا لونه كرده......

x عزيز ، اينو بدون دلت يا جاي خداست يا جاي غير خدا

اگه قلبت رو به خدا هديه بدي خودش قلبت رو اينقدر بزرگ ميكنه كه غير اون رو هم دوست داري اما براي خدا .....

اما قلبي كه جاي غير اون باشه ديگه خدا توش جايي نداره


مشاهده همه ی 2 نظر
ملک
ملک

تعریف حقوق: مجموعه ی قواعد و مقرراتی که به وجود


تعریف حقوق:

مجموعه ی قواعد و مقرراتی که به وجود آورنده و حافظ نظم اجتماعی است.

یکی دیگر از معانی واژه ی حقوق، حق است در واقع حقوق جمع کلمه حق است( حق ها) و حق امتیازی است که قانون به افراد می دهد، مانند حق نفقه.

از معانی دیگر واژه ی حقوق که بین عوام مصطلح است حقوق به معنای دستمزد است

 

تقسیمات حقوق:

الف) یکی از عمده ترین تقسیمات حقوق، تقسیم آن به حقوق عمومی و حقوق خصوصی است.

حقوق عمومی: مجموعه قواعدی است که در آن منافع عموم مردم یک جامعه در نظر گرفته می شود و چون در رابطه با عموم مردم است بنابراین همیشه یک سمت آن دولت قرار دارد؛ به عبارتی دولت در آن مداخله دارد.( منظور از کلمه ی دولت در اینجا هیئت دولت، هیئت وزراء یا قوه ی مجریه نیست؛ بلکه دولت در معنای عام یا همان قدرت حاکمه مدنظر است.) به عنوان مثال تعیین و نحوه ی اجرای مجازات، جزئی از حقوق عمومی محسوب می شود.

حقوق خصوصی: مجموعه قواعدی است که بر روابط بین افراد نظارت دارد. مثال: ازدواج یک امر خصوصی بین افراد است به نحوی که دولت در آن هیچ گونه دخالتی ندارد و افراد آزادانه حق انتخاب همسر را دارند. و یا خرید و فروش که افراد آزادند هرگونه معامله ای را با هر فردی که خود می خواهند انجام دهند، بنابراین روابط تجاری و روابط خانوادگی از عمده ترین مسائل حقوق خصوصی محسوب می شود.

ب) یکی دیگر از تقسیمات حقوق، تقسیم آن به حقوق داخلی و حقوق بین المللی می باشد.

حقوق داخلی: مجموعه قواعدی است که در قلمروی یک سرزمین معین وجود دارد. به عبارت دیگر هر کشور دارای مجموعه قواعدی است که فقط در محدوده ی کشور خود آن را اجرا می کند.

حقوق بین المللی: مجموعه قواعدی است که در آن همیشه یک عنصر خارجی وجود دارد که می تواند شامل روابط کشورها با هم، سازمان های بین المللی و یا روابط بین افراد در صحنه ی بین المللی باشد، از این رو حقوق بین الملل را می توان به حقوق بین الملل عمومی که ناظر بر روابط بین کشورها و یا سازمان های بین المللی است، و حقوق بین الملل خصوصی که ناظر بر روابط بین افراد در عرصه ی بین المللی است، تقسیم نمود.

منابع حقوق:

قواعد و مقرراتی که در حقوق وجود دارد از منابع مختلفی تأمین و تغذیه می شود.

قانون: اولین و مهمترین منبع حقوق قانون است، قانون در معنای خاص به مصوبات قوه مقننه( مجلس) گفته می شود؛ ولیکن در معنای عام به تمامی مصوبات، بخشنامه ها، آئین نامه ها و عهدنامه اطلاق می شود.

عرف و عادت: دومین منبعی که در تأمین قواعد و مقررات حقوقی تأثیرگذار است عرف و عادت است که مجموع آداب و رسوم یک قوم را در برمی گیرد. در واقع جایی که قانون مدون و مکتوبی وجود ندارد می توان به عرف آن جامعه توجه کرد.

رویه ی قضایی: روابط بین انسان ها به قدری پیچیده است که گاهی نمی توان در مواردی به قانون یا عرف رجوع کرد و حکمی در آن مورد پیدا کرد، به همین خاطر به رویه ی قضایی توجه می شود بدین معنا که آرای یکسان و مشابه دادگاه ها در رابطه با آن موضوع خاص چگونه است، بگونه ای که هرگاه محاکم با چنین موضوعی روبرو شدند، به همان نحو تصمیم گیری می کنند.

نظرات علمای حقوق: که در اصطلاح دکترین حقوقی هم گفته می شود، در محاکم، زیاد مورد استفاده نیست؛ بلکه در زمان تدوین قانون کاربرد دارد.


مشاهده همه ی 18 نظر
ملک
ملک

قضاوت ودادرسی در تمدن سومر حتی المقدور مردم از مراجعه



قضاوت ودادرسی در تمدن سومر

حتی المقدور مردم از مراجعه به محکمه خودداری می کردند و در ابتدای امر به داوری عمومی مراجعه میکردند وتوصیه می شدند که دوستانه دعوا را حل کنند.

قضاوت و دادرسی در مصر

قضاوت از طرف فراعنه موظف به دادرسی می گشتند و ترازوی عدالت یادگار شیوه حقوقی مصریان است.

قوانین کیفری در تمدن آشور

کیفرهای قانونی مختلفی با درجات مختلفی در این کشور وجود داشت مانند: بریدن گوش، یا بینی، و چشم درآوردن و سر بریدن

قضاوت در بابل

قدیمیترین قانون نامه مدنی که تمدن بشری سراغ دارد قانون نامه حمورابی است

تاریخچه حقوق ایران پیش از اسلام


دادرسی در ایران باستان

در فرهنگهای کهن ایران،یعنی تا پیش از تاسیس دولتهای ماد و پارس،مفاهیم حقوقی با باورهای دینی و اعتقاد به انتقام الهی پیوند داشت،اما بعدها نظام قضائی با پشتوانه حکومتهای متمرکز بصورت امری عرفی پذیرفته شد.

عیلام

قریب چهار هزار سال(ق .م )به تاسیس نظام حقوقی دست زدند و عاقبت پادشاه بزرگ بابل حمورابی پادشاه عیلام را شکست داد و قوانین معروف وی در عیلام هم معمول گشت ،این قوانین مدون و منقح بود.

آریائیها و آئین مهر

در ابتدا دادرسی و داوری مبتنی بر باورهای مشترک دینی بود.اعتقاد به مجازات خطا کار توسط دیوان و ایزدان در آئین مهر(میترائیسم)مهر یا میترا به معنی پیمان بوده و مهر همیشه چهره قضائی داشته است.نزد آریائیان نخستین به جز سوگند به مهر و میترا و دیگر ایزدان ،آگاهیهای سودمند دیگری در دست نیست.

مادها

دایاکو پادشاه ماد به بسط انصاف و گسترش داد پرداخت . آنها بقدری به اجرای قوانین خود پایبند بودند که قانون را لا تغییر و انعطاف ناپذیر میدانستند.

هخامنشی ها

پارسیان بی گمان از ابتدا دارای یک نظام بدوی حقوقی بوده اند.بعدها شورائی هفت نفره به نام،قاضیان شاهی را شاهان به طور مادام العمر انتخاب می کرددند.
پس از فتح بابل ،به دست کوروش کبیر،هخامنشیان در زمینه حقوق عمومی نخستین اعلامیه حقوق بشر را منتشر کردند و در زمینه حقوق خصوصی هر قومی را به احکام ملت و مذهب خود محکوم کردند.و در زمینه حقوق قراردادها قانون شاهی مدون گردید.

اسکندر وسلوکیان

اسکندر در ایران به مثابه وراث شاهنشاهی هخامنشی، رسوم وآداب خسروان عجم را معمول ومجری می داشت،وپس از اسکندر تاثیر حقوق یونانی در عصر سلوکیان اندکی بیشتر شد.

اشکانیان

در دولت اشکانی،یک نوع قانون اساسی عرفی، قدرت مطلقه شاه را محدود می کرد.مشورت شاه با مجلس شیوخ در تصمیمات مهم اجباری بود،و در بعضی تصمیمات مهم نیز شورائی متشکل از هر دو مجلس به نام مهستان یا مغستان ایجاد می شد.

ساسانیان

در عهد ساسانی،قدرت قضائی در دست موبدان زرتشتی بود و بنا به قانون نامه مادیان هزاردستان به معنای (گزارش هزار فتوا){احکام و آرای مهم دادگاهها}در سراسر کشور دادگاههای متعدد زیر نظر یک موبد(به مثابه حاکم شرع)تحت نظر موبدان موبد(به مثابه قاضی القضات)به شکایات رسیدگی می کردند.
افزون بر دادرسی مذهبی که در انحصار موبدان زرتشتی بود،در موارد اضطراری نوعی محاکمه نظامی در ایران عصر ساسانی وجود داشت.
معیارهای اساسی حقوقی و اخلاقی،اصول سه گانه (پندار نیک،گفتار نیکو کردار نیک)بود.
تگ ها : نظام حقوقی در روزگار قدیم


مشاهده همه ی 3 نظر