هر روز!
هر روز!

راهنمای بهشت راهنمای بهشت : راهنمای بهشت : اوصاف

راهنمای بهشت راهنمای بهشت : راهنمای بهشت 
 : اوصاف

راهنمای بهشت
راهنمای بهشت : راهنمای بهشت : اوصاف قرآن در نگاه معصومین (علیهم السلام) در روایات معصومین ـ علیهم السلام ـ اوصاف فراوانی برای قرآن ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می شود: 1ـ اوّلین مهمان خدای سبحان پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) می فرماید: «أنا أوّلُ وافدٍ علی العزیز الجبّار یوم القیامة و کتابُه و أهلُ بیتی.»(جامع الأحادیث الشیعه، ج 15، ص 6) در قیامت که همه مخلوقها به خالق باز می گردند: «أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ»(سوره شوری، آیه 53)، اولین مهمانی که بر خدای سبحان وارد می شود، پیامبر اکرم( صلّی الله علیه و آله) و قرآن کریم و اهل بیت پیامبر است و چون چنین کثرت نوری با وحدت حقیقی هماهنگ است، می توان از مجموع انوار سه گانه به نور واحد و مهمان یگانه یاد کرد و گفت: اولین مهمان. 2ـ برترین مخلوق خداوند همچنین آن حضرت می فرماید: «القرآن أفضل کل شیء دون الله فمن وَقَّر القرآن فقد وَقَّرَ اللهُ و مَن لم یُوَقِّرِ القرآن فقد استخفّ بحرمة الله.»(جامع احادیث الشیعه، ج 15، ص 7) قرآن کریم پس از خدای سبحان از هر چیزی برتر است. پس هر کس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر کس آن را بزرگ نشمارد، حریم خدای سبحان را سبک شمرده است. قرآن کریم مراحل مختلفی دارد: در مرحلة نازله، «عربی مبین» است و در مرحلة برتر، «علیّ حکیم»: «إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ»(زخرف، آیات 3ـ 4؛ قرآن را عربی گردانیدیم تا تعقّل و تفکّر و اندیشه کنید و براستی که قرآن در اصل کتاب نزد ما بلند مرتبه و با حکم است) و بین این دو مرحله نیز مراتب متوسط است. قرآن ریسمان پیوسته و مستحکمی است که یک سوی آن به دست خدای سبحان و سوی دیگر آن در دست انسانهاست و تمسک و اتصال به ریسمان خدا مایة سعادت و آقایی دنیا و آخرت است. خدای سبحان به حاملان قرآن دستور بزرگداشت قرآن می دهد و ثمرة آن را محبوبیّت خدا و خلق ذکر می کند. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ می فرماید: «یقول الله عزّ و جلّ: یا حملة القرآن تحبّبوا إلی الله تعالی بتوقیر کتابه یَزدکم حباً و یُحببکم إلی خلقه»(جامع احادیث الشیعه، ج 15، ص 7)؛ خدا می فرماید ای حاملان قرآن به واسطه ی بزرگ شمردن کتاب خدا محبوب خدا شوید تا دوستی شما را زیاد کند و شما را محبوب خلق خود نماید. شایان ذکر است که، قرآن مرتبه هایی دارد؛ چنانکه ولایت رسول گرامی و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ نیز دارای مراتب است. مرتبه والای قرآن و ولایت نور واحد است و از این رو در آن جا سخن از برتری دارنده و برتری داشته شده نیست. اگر کثرت مرتبه ها ملاحظه شود، مرتبه ی والای قرآن از مرتبه نازل ولایت افضل است و تفصیل آن را در نوشتار دیگر نویسنده به نام (علیّ بن موسی الرضا و القرآن الحکیم) می توان یافت. 3ـ کتاب نجات بخش معاد بن جبل می گوید: کنّا مع رسول الله ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فی سفر فقلت یا رسول الله: حدّثنا بما لنا فیه نفع. فقال: «إن أردتم عیشَ السّعداء و موتَ الشهداء و النّجاةُ یومَ الحشر و الظّلَ یومُ الحرور و الهُدی یوم الضلالة فادرسوا القرآن فإنّه کلامُ الرّحمن و حرزٌ من الشیطان و رجحانٌ فی المیزان»(جامع أحادیث الشیعه، ج 15، ص 9)؛ در سفری همراه پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ بودیم. به آن حضرت عرض کردم برای ما سخن سودمندی بگویید. آن حضرت فرمودند: اگر زندگی سعادتمندانه، مرگ شهیدانه، نجات روز حشر، سایة روز سوزندگی (قیامت) و هدایت روز گمراهی می طلبید، به درس قرآن بپردازید که آن، سخن خدای رحمان و سپری در برابر شیطان و مایة سنگینی کفّة عمل در میزان عدل است. حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می فرمـایند: قرآن کریـم پـس از خـدای سبحـان از هر چیـزی برتـر است. پـس هـر کـس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر کـس آن را بزرگ نشمارد، حریم خدای سبحان را سبک شمرده است 4ـ راهنمای بهشت پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) می فرماید: «تَعلّموا القرآن و اقرؤوه و اعلموا أنّه کائنٌ لکم ذکراً و ذُخراً و کائن علیکم وزراً فاتّبعوا القرآن و لا یَتبِعُنَّکم فإنّه مَن تَبِعَ القرآن تَهجُمَ به علی ریاض الجنإ و من تبعه القرآن زَجّ فی قفاهُ حتی یَقْذِفَهُ فی جهنّم»(همان، ص10)؛ قرآن را فرا گیرید و آن را قرائت کنید و بدانید که قرآن نام شما را بلند می کند و وسیله ای برای یاد خداست. قرآن هم ذُخْر (ذخیره) است و هم وِْزر؛ اگر امام و پیشوای انسان بود برای او ذخیرة نیکویی است و اگر کسی خود را امام و پیشوای قرآن قرار داد، قرآن بار سنگینی بر دوش او خواهد بود و او را از پشت به دوزخ می افکند. حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نیز دربارة قرآن می فرماید: هر کس قرآن را در پیش روی خود قرار داد، «جلودار» او به سوی بهشت خواهد بود و هر کس آن را به پشت سر افکند، «کشاننده ی» او به سوی دوزخ خواهد بود: «من جعله أمامه، قاده إلی الجنّة و من جعله خلفه، ساقه إلی النار.»(بحارالانوار، ج 89، ص 17) 5ـ راه ربّانی شدن انسان پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ می فرماید: «ما مِن مؤمنٍ، ذَکر أو أنثی، حُرٍّ أو مملوک إلّا و لله علیه حقٌ واجب: أن یَتَعَلّم من القرآن و یتفقّه فیه. ثمّ قرء هذه الآیة: «وَ لکِنْ کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ»(جامع احادیث الشیعه، ج 15، ص 9 «آل عمران، 79»)؛ حق خدای سبحان بر همگان این است که قرآن را فقیهانه فراگیرند؛ زیرا قرآن کریم انسانها را به ربّانی شدن فرا می خواند و راه آن را نیز فراگیری قرآن می داند. عالم ربّانی کسی است که هم پیوندی محکم با ربّ العالمین داشته باشد و هم انسانها را به خوبی بپروراند و گفتار امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ: «فنحن العلماء و شیعتنا المتعلمون»؛(اصول کافی، ج 1، ص 34) (علما ما هستیم و شیعیان ما شاگردانند) نیز برای بیان مصداق

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید