هر روز!
هر روز!

سلیقه شخصی ممنوع! سلیقه شخصی ممنوع!

سلیقه شخصی ممنوع! سلیقه شخصی ممنوع!

سلیقه شخصی ممنوع!
سلیقه شخصی ممنوع!



آیا شهر دینی در نگاه اول باید خصوصیات و ویژگی‌های خاصی داشته باشد؟ و چه کنیم تا فضای اجتماعی ماه رمضان فضایی دینی‌تر و معنوی‌تر گردد؟ چگونه می‌توانیم به ارتقای دین در فرهنگ و اجتماع پرداخت ؟

ماه رمضان ، با ایجاد فضایی معنوی و دینی در سطح شهر حال و هوای هر شهروند را تغییر می‌دهد . این روزها وقتی از خیابان عبور می‌کنیم به خصوص در ساعاتی نزدیک به افطار ، شاهد آماده شدن حلیم و آش در معابر هستیم. مساجد با نماز گزاران بیشتری روبرو هستند. ختم‌های دسته جمعی قرآن در هر کوی و برزن به چشم می‌خورد. آدم‌ها انگار سعی می‌کنند صادق‌تر عمل کنند. تلاش دارند مهربان‌تر باشند. خلاصه ماه رمضان به جز ابعاد فردی و عبادات انفرادی چهره شهر را دگرگون می‌کند و تغییرات اجتماعی زیادی را با خود همراه دارد .
در برنامه پارک ملت که شب‌ها ساعت 11 از شبکه سوم سیما پخش می‌شود ، مکرراً با چهره دلنشین روحانی نام آشنایی مواجه می‌شویم که ما را به سمت تلویزیون می کشاند و ضمن گوش کردن به بیان جالب و جذاب و خودمانی ایشان گذر زمان را احساس نمی‌کنیم.
حجةالاسلام شهاب مرادی بارها در مورد فضای معنوی و تربیتی در جامعه دینی سخن گفته و این بار به بیان ویژگی‌های شهر دینی می‌پردازد .
آیا شهر دینی در نگاه اول باید خصوصیات و ویژگی‌های خاصی داشته باشد؟ و چه کنیم تا فضای اجتماعی ماه رمضان فضایی دینی‌تر و معنوی‌تر گردد؟ چگونه می‌توانیم به ارتقای دین در فرهنگ و اجتماع پرداخت ؟
حجةالاسلام مرادی بیان می‌کند : در ابتدای امر باید سلایق جدید ساخته شود تا فضایی اجتماعی با رنگ و بوی معنوی‌تر تشکیل گردد. مثلاً تلویزیون می‌تواند در امر پیام‌های بازرگانی بخشی را به تخفیف ویژه رمضانی فروشگاه‌ها اختصاص دهد .
ما حکومت اسلامی داریم . اما برخی از فعالان هنوز در دهه‌های 40 سیر می‌کنند . مثلااگر موضوعی در زمانی چالش و مسئله بوده مناسب برای مباحثه  مناظره طلبه‌ها در زمان حال نیست. امروز باید نقشه کامل از وضعیت فرهنگی داشته باشیم
همچنین در شب‌های قدر ، فضای عبرت، تعقل، تفکر را گسترش دهیم . اوج معنویت در کشور ما در شب‌های قدر اتفاق می افتد و فضای دینی در این زمان تقویت می‌گردد. لذا اگر رسانه‌ها و نهادهای تأثیر گذار  بتوانند نهایت بهره وری را از این زمان داشته باشند خیلی بهتر است. یا اینکه صرف حضور در اعتکاف کافی نیست. بلکه باید کیفیت و نحوه والای حضور در این مراسم را برای افراد به مناظره بگذاریم و تبلیغ کنیم .اما متأسفانه در این راستا مبلغان اصلی دین که طلبه‌ها و عالمان هستند از ظرفیت‌های تبلیغی در یک راستا استفاده نمی‌کنند. وحدتی میان این فضا نیست و هرکس طبق سلیقه خود عمل می‌کند. لازم است مبلغین معطوف به چند موضوع خاص باشند. البته باید از نوعی آسیب در این زمینه بر حذر بود؛ در برخی از کشورهای اسلامی در نماز جمعه ، همه امامان جمعه موظفند یک خطبه بخوانند و این خوب نیست .
ظرفیت تبلیغ باید هماهنگ پیش برود . یعنی دستگاه‌های نظارتی به برنامه سازان خطمشی دهند .
ما حکومت اسلامی داریم . اما برخی از فعالان هنوز در دهه‌های 40 سیر می‌کنند . مثلااگر موضوعی در زمانی چالش و مسئله بوده مناسب برای مباحثه  مناظره طلبه‌ها در زمان حال نیست. امروز باید نقشه کامل از وضعیت فرهنگی داشته باشیم.
مثلاً در مورد حجاب باورهای نادرست زیادی وجود دارد که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد . برخی در مورد حجاب خرافه پنداری دارند، برخی فکر می‌کنند بدعت است، بعضی به وجوب و ضرورت آن باور ندارند وعده‌ای خود را شایسته حجاب نمی‌دانند . مسایل باید برای مردم تبیین شود . باید مسئله محور و با اطلاعات دقیق پیش برویم تا اهداف محقق شود .
از وظایف اصلی دولت نگهبانی از مذهب مردم است. آیا پدر و مادر می‌توانند در مورد قهر یک فرزند در خانواده بی اعتنا باشند؟ هرکس قدرت تکلم دارد در قبال رسول خدا (ص) وظیفه دارد دین را تبلیغ و تکریم کند و دستگاه‌ها اگر به وظایف خود عمل کنند این روند منظم‌تر می‌شود .
همچنین در شب‌های قدر ، فضای عبرت، تعقل، تفکر را گسترش دهیم . اوج معنویت در کشور ما در شب‌های قدر اتفاق می افتد و فضای دینی در این زمان تقویت می‌گردد. لذا اگر رسانه‌ها و نهادهای تأثیر گذار  بتوانند نهایت بهره وری را از این زمان داشته باشند خیلی بهتر است
رجوع به شیوه‌های موفق در دهه‌های پیش غلط است . مخاطب را خوب بشناسیم . مردم ما متدین هستند. ظرفیت خوبی دارند. روزه و دعا را دوست دارند. اما فضا و آداب آن را نمی‌دانند .
ما چقدر آداب دعا را می‌دانیم و یاد می‌دهیم؟ تمام دعاها درس گفتگو هستند و از آن غافلیم . گاهی درد و دل است و گاهی درخواست و خواهش و گاهی مناجات .
علاوه بر آن اذان در کشور ما شنیده نمی‌شود و مورد توجه واقع نمی‌شود. که با وجود این همه آلودگی صوتی چرا صدای اذان را مزاحم فرض می‌کنیم ؟ اگر صدای صوت قرآن و اذان را تمجید کنیم ، می‌توانیم در نسل‌های بعد ایجاد علاقه کنیم .
بخش اجتماعی تبیان


برای ارسال اولین نظر کلیک کنید