هر روز!
هر روز!

عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن

عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن

عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن
عمقزی، ترکیب سنتی و مدرن
به نقل از مدآنلاین : شیماپیرایش خالق دست‌سازهای«عمقزی» معتقد است تولید محصولات متناسب به فرهنگ ایرانی در دو بخش سنتی و مدرن با استقبال طرفداران هر دو بخش روبرو می‌شود. به گفته او این ترکیب تا حدی نوستالژیک می‌شود.
وی دلیل روی آوردن به این هنر را ظرافت موجود در آثار خارجی عنوان کرده و می‌گوید: همیشه از دیدن کارهای دستی هنرمندان و فعالان این حوزه در خارج از کشور لذت می‌بردم. ازآنجا که ظرافت در آثار آنها موج می‌زد،   این همه تمیزی و ظرافت در کارهای‌شان برای من جای سوال داشت. به نظر من آثار بین‌المللی در مقابل آثار و دست‌سازهای ایرانی قابل مقایسه نیستند، شاید بتوان علت آن را تولید انبوهی خواند که فدای کیفیت شده است.  به گفته وی با وجود ایده‌‌های خوبی که در آثار هنرمندان ما وجود دراد، زمانی‌که با تولید انبوه روبرو می‌شوند دقت و ظرافت خود را از دست می‌دهند. این عوامل نیز باعث می‌شود تا محصولات داخلی  با استقبال خوبی مواجه نشده و از کشورهای دیگر واردات داشته باشیم. همین امر جرقه شکل‌گیری تولید محصولات «عمقزی» و تولید محصولاتی با کمترین نقص و بیشترین ظرافت را در من ایجاد کرد.

این طراح جوان در باره سبک طرح‌های آثارش هم می‌گوید:  طراحی صنایع دستی من در ابتدا با سبک‌های کلاسیک و گل‌دار همراه شد. شماره‌دوزی در قالب زیورآلات پوشیدنی کاری بدیع و تازه‌ است. از آنجا ‌که سلیقه خریداران ترکیبی از دو کار سنتی و مدرن است، بنابراین سعی کردم طرح‌ها تلفیقی از دو سبک سنتی و مدرن باشد. به نظرم این تلفیق نوستالژیک بوده و مورد استقبال هر دو گروه خواهد بود.
پیرایش از ایده‌های خود در زمینه فعالیتش می‌گوید: قبل از طراحی ایده‌پردازی می‌کنم تا طراح‌های اولیه شکل بگیرد. قالب کارها در طرح‌های گذشته بزرگ‌تر از الان بود، ولی‌ اندازه‌ آن‌ها تغییر کرد و به سایز امروز در آمد. بعد از گذراندن چند آزمون و خطا نتیجه کار شکل گرفت و اولین کارها در مرداد ماه سال جاری شکل نهایی به خود گرفت و در ۲ گالری در مشهد به نمایش درآمد.
وی کم‌رنگ بودن مد در انتخاب طرح‌هایش را تعمدی می‌خواند و می‌گوید: می‌توان گفت نقش مد در انتخاب طرح‌های من کم‌رنگ است، چرا که علاقه و سلیقه افراد برای تعیین طرح بسیار مهم‌تر از مد است. از ابتدا از طرح‌های گل‌دار در کارهایم استفاده کردم و بعد از آن سبک و طرح ها متفاوت‌تر شد. البته من از طرح های ویو(viv sliwka aka) با اجازه او الهام می ‌گیرم، البته در زیر طرحی که از او الهام  گرفته شده نیز اسم ایشان عنوان می‌شود.

 خالق آثار«عمقزی» درباره مراحل ساخت آنها هم می‌گوید: ‌‌از آن‌جا که ظرافت کار بسیار بالاست و تمامی طرح‌ها توسط من و خواهرم لیدا پیرایش با دست دوخته می‌شود، برای انجام آن نیاز به دقت زیاد است و گاهی برای دوخت آنها‌  به ذره‌بین نیاز داریم. گل‌سینه‌‌ها، پاپیون‌ها و چهره‌ها از محصولات «عمقزی» به حساب می‌آیند. دسته اول پاپیون‌ها هستند که پس از انتخاب پارچه و الگویی که بر اساس طرح برای آن‌ها کشیده می‌شود، مرحله دوخت به‌صورت دستی‌انجام می‌شود. دسته بعدی چهره‌های پارچه‌ای هستند که شامل شخصیت‌های خیالی و طنزآمیز هستند. شماره‌دوزی شامل گل سینه و گردنبند در دسته سوم محصولات «عمقزی» قرار گرفته است. روش کار این دسته از محصولات با استفاده از پارچه مخصوص و براساس تار و پود طرح دوخته می‌شود، و قالب‌هایی برای  دور آن‌ها تعبیه می‌شود.
شیما پیرایش بهای دست‌سازهای خود را بسته به ظرافت و مدت زمانی که برای شکل گرفتن آن زمان می‌برد متفاوت می‌داند و می‌گوید: از آنجا ‌که دوخت این محصولات دستی است و برای هر محصول مدت 5 الی 8 ساعت زمان می‌خواهد و از سوی دیگر ، از ابتدای فعالیتم خودم را صاحب سبک می‌دانم، سعی کرده‌ام قیمتی برای  آنها تعیین کنم که هم منصفانه باشد و هم قدرت خرید تمامی افراد را در نظر داشته باشد. 
او درباره استقبال از محصولات عمقزی هم می‌گوید: استقبال از این هنر محدودیت سنی  ندارد و تقریبا تمام گروه‌های سنی از این آثار استفاده می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه آقایان نیز به طرز باور نکردنی از این صنایع استقبال کرده، و حتی در بعضی از موارد ایده‌هایی  به من می‌دهند  تا برای پیشرفت کارها از آن‌ها بهره ببرم.

پیرایش به معضلات فعالیت در این عرصه هم می‌پردازد و می‌‌گوید: مهمترین مشکل  برای ادامه فعالیت‌های هنری در این زمینه نبود مراکز و سازمان‌هایی برای حمایت از افرادی است که در این حوزه مشغول به‌کار هستند. علاوه بر آن تهیه پارچه مخصوص و تور شماره‌دوزی به دلیل توقف واردات  به معضل مهم و تازه‌ای تبدیل شده است . 
وی کپی کردن بدون اجازه طرح‌ها از سوی افراد مختلف را معضل دیگر این عرصه می‌داند و می‌افزاید: این‌گونه فعالیت‌ها، بی‌توجهی به تلاش‌های دیگرانی است که زحمت کشیده‌اند و خلاقانه طرح‌های‌شان را به مردم عرضه کرده‌اند.





برای ارسال اولین نظر کلیک کنید