مسیر سبز
مسیر سبز

فیلم «بغض» از يک بغض شروع شد! تهران امروز: هميشه

فیلم «بغض» از يک بغض شروع شد! 
 تهران امروز: هميشه

فیلم «بغض» از يک بغض شروع شد!
تهران امروز: هميشه نام «رضا درميشيان» را در كنار كارگرداناني چون «داريوش مهرجويي» و «فريدون جيراني» ديده‌ايم كه در مقام دستيار كارگردان، برنامه‌ريز و مشاور كارگردان حضور داشته اما اين بار نام درميشيان به عنوان نويسنده و كارگردان در تيتراژ فيلم بلند سينمايي «بغض» ديده مي‌شود.



 فيلمي كه توانست در اكران جشنواره فيلم فجر سال گذشته نظر منتقدان سينمايي را به خود جلب كند. رضا درميشيان فيلم «بغض» را در تركيه ساخت. نشان دادن هشت ساعت از آخر زندگي دو جوان به نام ژاله و حامد كه در نهايت سرنوشت سختي بر آنها رقم مي‌خورد.

 وي ساخت فيلم‌هاي مهاجرت و اجتماعي را از اولويت‌هاي خود در فيلمسازي قرار داده است. رضا درميشيان علاوه بر فيلمسازي از سال 1376 به عنوان منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در نشریات تخصصی سینمایی نيز فعاليت داشته كه مي‌توان به دبيري تحریریه انتشارات آگه‌سازان «ناشر کتاب‌های سینمایی» اشاره كرد.

 وي در دهه 80 فيلمنامه‌هايي را نوشته و بازنويسي كرده است. «بغض» در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی فیلم‌های اول سی و ششمین جشنواره فیلم مونترال کانادا مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.



«بغض» همچنین قرار است در ادامه حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه رسمی‌بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم ورشو در کشور لهستان و بخش مسابقه پنجمین جشنواره فیلم دیدار کشور تاجیکستان و دومین جشنواره فیلم‌های استرالیا و جشنواره «بارباکان» اسلواکی به نمایش در آید.

 درمیشیان در اين گفت‌وگو كار كردن در شرايط امروز سينماي ايران را غيرقابل پيش‌بيني مي‌داند و بر پرداختن به موضوعات اجتماعي در سينماي ايران تاكيد دارد.فیلم «بغض» این روزها با شعار «فیلم دهه شصتی‌ها» در حال نمایش است.

براي شروع از ماجراي ساخته شدن فيلم «بغض» برايمان بگوييد؟

«بغض» از یک بغض شروع شد. از حس کندن و رفتن. پرواز. پسری که دیوانه‌وار عاشق دختری بود و درباره او قضاوتی می‌کرد که بعد می‌دیدیم اشتباه کرده...



گويا شرط ساخت فيلم «بغض» آن بود كه اين فيلم خارج از كشور ساخته شود؟

هنگامي كه طرح ارائه شد، گفتند كه فيلمنامه تلخ است و بهتر است زمان اين فيلم به زمان ديگري برگردد و در دوران متفاوتي ساخته شود،‌ من چون اصلا آن فضاها را ندیده بودم و می‌دانستم که رفتن به قبل از انقلاب فیلم را به يک فیلم باسمه‌ای و شعاری تبدیل می‌کند، پيشنهاد دادم «بغض» را در خارج از كشور بسازیم كه با اين پيشنهاد موافقت شد و سرانجام فيلم «بغض» در تركيه ساخته شد.

آيا فيلمنامه بغض را تغيير داديد؟

من در قصه اوليه هم بر غربت و تنهایی آدم‌ها تاکید داشتم. غربت فرقي نمي‌كند كجا شكل بگيرد. من الان در کشور خودم احساس غربت مي‌كنم. غربت يك احساس دروني است كه با تم مهاجرت بسيار نزديك بوده و به‌نحوي آن را تصويري و ملموس مي‌كند.

اين فيلم مضمون اجتماعي دارد؟

بله، وقتي كه فيلمنامه را ارائه دادم گفتند قصه تلخ است، ‌اين قصه تلخ یعنی همان سينماي اجتماعي. گويا نگاه فعلی مخالف پرداختن به سینمای اجتماعی است و سینمای اجتماعی با انگ سیاه نمایی طرد می‌‌شود. متاسفم که سینمای اجتماعی ایران این روزها در حصر خانگی است و سینماگران اجتماعی منزوی شده‌اند و جايی برای طرح موضوع ندارند. این خودش تلخ و سیاه است که تو نتوانی از تلخی‌های اجتماعت حرف بزنی... چه اشکالی دارد یک فيلمساز با فیلم خودش دردی را نشان دهد؟



پس اینکه مي‌گويند اين فيلم نگاه بسيار تلخي دارد،‌ درست است؟

«بغض» نگاه واقعگرا دارد. ما باید واقعیت تلخ خودمان را نشان دهیم تا دنیا شیرین شود، و گرنه با دروغ که تلخ باقی می‌مانیم. من در حال حاضر چيزي براي لبخند زدن نمي‌بينم و نمي‌توانم به خودم و مردم دروغ بگويم. خب هستند کسانی که هنوز شرایط تلخ فعلی را باور ندارند و همه چیز را گلستان می‌بینند. این دوستان حق دارند که از نگاه تلخ خوششان نیاید ولی از آنها خواهش می‌کنم یک گشتی در محله خودشان بزنند و تلخی ما را ببینند.

از اكران فيلم راضي هستيد؟

پخش فیلم با فیلمیران است و با21 سینما برای «بغض» قرارداد بسته است. اما از اين 21 سالن سينما، 10 سالن سينما به صورت تك سانس یا دو سانس، فيلم را نمايش مي‌دهند. باید راضی باشم؟ نمی‌دانم ولی به هرشکل در سینمای فعلی حرف اول و آخر را سلیقه سینمادار و مناسبات می‌زند. از نگاه کسانی که درسینماهایشان بغض را تک سانس نمایش می‌دهند، «بغض» یک فیلم با مخاطب خاص است و باید در زمان حداقل! به نمایش در بیاید.

 فیلم را در یک سانس مرده نمایش می‌دهند بعد می‌گویند مخاطب ندارد! می‌دانید در سینمای ایران خیلی زمان می‌برد تا یک فیلم جا بیفتد. بخشی از این به هزینه بالای تبلیغات برمی‌گردد که در شرایط فعلی به اندازه هزینه تولید خود فیلم تمام می‌شود. فیلم هم که جا افتاد از اکران برداشته می‌شود. به هر شکل امیدوارم این اتفاق برای بغض نیفتد.

فيلم «بغض» اولين ساخته شما بود كه توانست نظر منتقدان سينمايي و مخاطبان را جلب كند، فيلم دوم خود را چه موقع مي‌سازيد؟

خيلي زود، مشغول کارروی فيلمنامه جدیدم هستم و امیدوارم خیلی زود آن را به جریان بیندازم.



به هر حال اين كار اول شما بود، به عنوان يك كارگردان جوان دغدغه اكران نشدن یا توقف اکران فيلم خود را ندارید؟

در شرايطي در سينماي ايران تنفس مي‌كنيم كه اتفاق هر چيزي بعيد نيست، من فيلم بغض را در 26 روز ساختم و 260 روز به دنبال اكران و پروانه ساختش بودم. در شرايط امروز سينماي ايران ممكن است هر اتفاقي بيفتد.

در بغض يك نوع دوگانگي در ساختار و لحن ديده مي‌شود، آيا اين نگاه تعمدي بوده؟

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید