مسیر سبز
مسیر سبز

صدمین کنسرت بنیامین مجانی است روزنامه آرمان: بنیامین بهادری،

صدمین کنسرت بنیامین مجانی است 
 روزنامه آرمان: بنیامین بهادری،

صدمین کنسرت بنیامین مجانی است
 روزنامه آرمان: بنیامین بهادری، یکی از خوانندگان جوان و پرطرفدار موسیقی پاپ کشورمان است که در اواسط دهه هشتاد با آهنگ‌هایی مثل «دنیا دیگه مثل تو نداره» بر سر زبان‌ها افتاد و بعد از مدتی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های موسیقی پاپ شد.

 بنیامین در فروردین سال 92 تور کنسرتش را در اروپا برگزار کرد. او در قالب این تور در شهرهای لندن، هامبورگ، کلن و آمستردام به روی صحنه رفت تا برای هوادارانش در خارج از کشور به اجرای برنامه بپردازد.

گفت‌وگویی را به بهانه رشد موسیقی پاپ با خواننده این نوع موسیقی در کشورمان انجام داده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانیم:



برای اولین سوال باید بپرسم چرا احساس می‌شود که بنیامین در سال‌های اخیر کم کار بوده و نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شده است؟

خیر، من با این جمله موافق نیستم. عدم رسانه منسجم جهت انتشار اخبار موسیقی پاپ و عدم اطلاع‌رسانی صحیح از یک منبع موثق باعث می‌شود که مردم سردرگم مانده و اخبار موسیقی یا سایر اتفاقات با تاخیر زیادی منتشر شوند. برای مثال اگر من از فعالیت‌هایی که در سال گذشته داشتم برای شما تعریف کنم، نظرتان را تغییر می‌دهید و به این باور می‌رسید که بنیامین در سال 91، رزومه پر کاری داشته است اما متاسفانه به شکل درست، صحیح و به موقع اطلاع رسانی نشده و این تصور به ذهن می‌رسد که این خواننده کجاست؟ چرا کم کار شده و ازش خبری نیست؟ حتی می‌توانم بگویم من برعکس همیشه با کارهای مختلف و انرژی زیاد در عرصه موسیقی به فعالیت پرداخته و ادامه خواهم داد.

برای مثال در ایام محرم و صفر پس از انتشار دو آهنگ «قلب محرم» و «موج محرم» با همراهی «سهراب پاكزاد»، مسابقه مجازی عكسی را نیز برگزار کردیم. مسابقه عکاسی با عنوان «محرم را از چه قابی نگاه كردی؟» برگزار شد تا علاقه‌مندان عكاسی آثار مرتبط با حال و هوای آهنگ‌های منتشر شده را از طریق سایت موج محرم ارسال كنند.

 سپس در آستانه جشن باستانی سپندارمذگان، تک آهنگ جدیدی به نام «هفته عشق» را منتشر کردم. ترانه این اثر نیز مانند سایر آثارم سروده «فرید احمدی» و «نیما وارسته» تنظیم، میکس و مسترینگ را برعهده داشت. در سال 91، روز ولنتاین با سپندارمذگان ایرانی در یک هفته مصادف شدند به همین دلیل اسم هفته عشق را برای این آهنگ انتخاب کردیم.

در صحبت‌هایتان به عدم رسانه منسجم اشاره کردید، منظورتان از این جمله چیست؟

رسانه یا برنامه ویژه‌ای به پوشش برنامه‌های موسیقی اختصاص ندارد. عدم رسانه منسجم را با یک مثال برایتان توضیح می‌دهم. برنامه هفت به فعالیت‌های سینمایی یا برنامه نود به فوتبال می‌پردازد. در برنامه‌های نود یا هفت به تمام جزئیات، حواشی و مشکلات سینماگران یا ورزشکاران پرداخته و راه حل را از مسئولان جویا می‌شوند و مردم مستقیما از یک رسانه معتبر از جدیدترین اخبار و مشکلات آنها آگاه می‌شوند اما در حوزه موسیقی چطور؟



در حوزه موسیقی چنین رسانه منسجمی‌در داخل کشور وجود ندارد و خبرهای موسیقی در شبکه‌های غیر قانونی نشر می‌یابند که به کرات شاهد انتشار اخبار کذب در این شبکه‌ها بوده‌ایم یا اخبار را به نفع خودشان تغییر و به خورد مردم می‌دهند. آیا یک رسانه منسجم در داخل کشور نمی‌تواند اخبار صحیح و حقیقی از هنرمندان عرصه موسیقی را پوشش دهد؟

نسل امروز دیگر تمایلی به نسل اول پاپ ندارند و دیگر این موسیقی را نمی‌پسندند، آیا با این نظر موافقید؟

من خودم را به عنوان نسل اول خوانندگان پاپ نمی‌دانم و معتقدم نسل اول پاپ ایران را افرادی مانند خشایار اعتمادی و محمد اصفهانی شکل داده اند. در مسیر موسیقی افرادی مثل سیروان خسروی را الگوی کاری خود قرار داده‌ام. سیروان اولین آلبومش را بین سال‌های 83 یا 84 منتشر کرد.

باید گفت موسیقی پاپ همیشه خوب است ربطی به دیروز، امروز و فردا ندارد. چون موسیقی پاپ، موسیقی است که مردم به آن گوش می‌دهند و به سادگی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. پاپ، موسیقی روز و دارای کلام و محتوایی ساده و دلنشین است. من در میان آثار جدید پاپ آلبوم‌هایی را گوش می‌دهم که مردم انتخاب می‌کنند؛ زیرا انتخاب مردم، انتخابی درست است.

 این جمله به این معنا نیست که سایر آلبوم‌های موسیقی را گوش نمی‌دهم باید بگویم من اکثر موسیقی‌های پاپ را گوش می‌دهم اما آثاری که توسط مردم شاخص می‌شوند را با انگیزه بیشتری گوش می‌دهم هر چند که گاهی اوقات این موسیقی به سلیقه‌ام نزدیک یا دور است.

چرا موسیقی پاپ امروز دلسردی به همراه دارد و نا امیدی در آن موج می‌زند؟



این مسیر، مسیر من نیست. مسیر من، راهی روشن‌، دارای ریتم و حرکت چه در محتوا و چه در فرم است، در عین اینکه انواع و اقسام جذابیت‌های زندگی را نیز تشدید و در خود نمود دارد. معتقدم تمام کارهای پاپ دارای افسردگی و سانس منفی نیستند اما باید گفت گاها آثاری شنیده می‌شوند که این موضوع در آنها صدق می‌کند اما معمولا آهنگ‌های بنیامین بهادری روشن و بدون هیچ ابهام و دلسردی هستند. آیا عدم وجود دلسردی در آثار بنیامین می‌تواند از آشنایی او با سبک و ساختار شعر نشات گرفته باشد؟

خیر. به نظرم این موضوع به روحیه اشخاص برمی‌گردد. یک شخص می‌تواند شاعر باشد و اشعار سیاه و ناامیدانه بسراید یا برعکس. همانطور که می‌دانید اشعار آثارم را فرید احمدی می‌سراید. سلیقه من به سمت اشعار دلسردی و افسردگی نمی‌رود و این سبک را نمی‌پسندم. باید بگویم سرودن چنین اشعاری ربطی به دانسته‌های یک شخص از ادبیات و شعر ندارد.

شما در اشعارتان به دنبال چه معیارهایی برای جذب مخاطب هستید؟

مولفه‌های واقعی و هر آنچه که واقعی به نظر برسد، مثل عشق. پردازش این مولفه واقعی عناصر دیگری را نیز دخیل می‌کند تا مخاطب درک بهتری از این

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید