هر روز!
هر روز!

‫بررسی بازی Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege؛ در بند محاصره‬

‫بررسی بازی Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege؛ در بند محاصره‬

‫بررسی بازی Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege؛ در بند محاصره‬
: ‫بررسی بازی Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege؛ در بند محاصره‬
: عناوین شوتر اول شخص، بر خلاف سبک ساده و مورد پسندشان، از مکانیزم های زیاد و گوناگونی تشکیل شده اند. از تیر اندازی بگیرید، تا حتی نحوه حرکت بازیکن در محیط، المان هایی از گیم پلی هستند که همگی در موفقیت و کیفیت نهایی محصول موثرند.
به گزارش : تاکید استودیو سازنده، روی جنبه های مختلف این سبک، در نهایت موجب شکل گیری بازی هایی می شود که شاید همگی در یک ژانر دسته بندی شوند، اما در باطن تفاوت های بسیار زیادی با هم داشته باشند و هر کدام مورد پسند سلایق گوناگونی قرار بگیرند.
در حالی که بسیاری از بازی ها مانند Star Wars: Battlefront سعی می کنند بیشتر یک عنوان صرفا سرگرم کننده خلق کنند، اما اعضای تیم Ubisoft Montreal تلاش کرده اند با گذاشتن توان خود روی جنبه های تاکتیکی و استراتژیک، دست به تولید یک شوتر تاکتیکی بزنند.
Rainbow Six: Siege، عنوانی است که بر اساس نگرش های این تیم شکل گرفته، عنوانی بدون بخش داستانی، اما با تاکید فراوان روی بخش چندنفره رقابتی مبتنی بر کار تیمی که سعی کرده خود را تا حد ممکن از سایر شوتر های فعلی بازار جدا کند.

Rainbow Six از آن دسته از فرنچایز هاست که هر چند سال ها پیش برای خود اسم و رسمی داشت، اما برای مدتی طولانی زیر فرنچایز های پول ساز یوبی سافت دفن شده بود و البته اگر بخواهیم رو راست باشیم، چنان از خاطره ها محو شده بود که دیگر کسی چندان تره ای هم برایش خورد نمی کرد.
به هر حال، در کنفرانس E3 سال 2014 بود که یوبی سافت به عنوان سورپرایز بزرگ آخر نمایش خود، نسخه ای دیگر از این سری را معرفی کرد، Rainbow Six: siege. با نمایش نفس گیری که نوید بازگشت همان شوتری تاکتیکی که از این سری انتظار داریم را می داد.
اما امید ها زمانی رنگ باخت که یوبی سافت اعلام کرد، Siege عنوانی بدون بخش داستانی خواهد بود. نسخه های قبلی این سری، دارای بخش داستانی ای بودند که با تاکید روی کار تیمی، مخفی کاری و تاکتیک، خود را از سایر بازی های این ژانر جدا کرده بودند.

در هر صورت، تصمیم یوبی سافت این بود که در Siege، دیگر خبری از بخش داستانی نباشد و در عوض، تمامی آن المان های تیمی و تاکتیکی نسخه های قبلی، در بخش چند نفره رقابتی صرف استفاده شود. با وجود بستر خوبی که نسخه های قبلی ایجاد کرده اند و ویژگی هایی که به لطف سخت افزار نسل جدید، سازندگان می توانند اعمال کنند، Siege عنوانی جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد.
پیش از این که سراغ بخش رقابتی بروید، Siege طی ده مرحله کوتاه، سعی می کند مکانیزم های بازی را برای شما آموزش دهد. این مراحل کوتاه که شبیه سازی هر چند محدود، برای قسمت چند نفره هستند، هر کدام با یک Operator صورت می گیرند و نحوه بازی با این ها که شخصیت های قابل بازی هستند را به شما آموزش می دهند.
این شخصیت های قابل بازی، اساسی ترین و پایه ای ترین المان های گیم پلی سیج را تشکیل می دهند و هر کدام، شخصیت و پیش زمینه و از همه مهم تر، امکانات و گیم پلی منحصر به فرد خود را دارند و به دو دسته مهاجم و مدافع تقسیم می شوند.

اپراتور ها و امکانات منحصر به فرد ان ها، کاملا در خدمت کار تیمی است که از یک بازی تاکتیکی همانند siege انتظار داریم، زیرا که پیروزی در Siege، بدون انتخاب درست اپراتور ها و تسلط کامل به توانایی های آن ها ممکن نیست.
اما بازی های رقابتی در سیج، رویارویی دو تیم 5 نفره، یکی مدافع و دیگری مهاجم است که در چندین راند مختلف مقابل هم قرار می گیرند و اولین تیمی که بتواند برنده سه راند بشود، پیروز میدان است. قبل از هر راند، جای دو تیم عوض می شوند و بازیکنان باید اپراتور های خود را انتخاب کنند، سپس تیم مدافع باید با جای گذاری تله در محیط، پوشاندن در ها و پنجره از اهداف خود، مانند بمب یا گروگان دفاع کند و تیم مهاجم، ابتدا موظف است با فرستادن درون ها این اهداف را شاسایی کنند و سپس به سراغ آن ها را برود.
این اپراتور ها به نحوی طراحی شده اند که قدرت های آن ها، خنثی کننده و در برخی شرایط مکمل یکدیگر باشند، برای مثال یکی از مدافعان، می تواند برخی ورودی و خروجی ها را با موانعی بپوشاند تا توسط اکثر مهاجمان، حتی با استفاده از c4 قابل نفوذ نباشد، اما یکی از مهاجمان می تواند با کار گذاشتن تجهیزات ویژه ای که در اختیار دارد از سد این موانع عبور کند.

برخی نیز از تجهیزات شان برای یاری رساندن به هم تیمی های شان بهره می گیرند و برای مثال می توانند زره آن ها را تحکیم ببخشند. هر اپراتوز بر حسب ویژگی هایش به نحو خاصی به پیش برد اهداف تیمش یاری می رساند. بازیکنان هر تیم باید با دقت، اپراتور های خود را طوری انتخاب کنند که بهترین هماهنگی را با هم داشته باشند تا بتوانند هر چه بهتر وظیفه شان را انجام دهند.
المان مهمی در این نوع بازی ها، طراحی نقشه و محیطی است که بازی در آن روی می دهد. خوشبختانه یوبی سافت از پس این بخش حیاتی از بازی به خوبی بر آمده و این محیط ها، بسیار با جزئیات و در خدمت گیم پلی بازی طراحی شده اند. و به لطف تخریب پذیری بالا Siege و قدرت اپراتور ها، تقریبا هر مانعی را می توان پشت سر گذاشت.
اما دقیقا جذابیت Siege در این است که شاید شما بتولنید در ها را بشکنید، خود را از پنجره به درون اتاق بی اندازید، اما هیچ گاه واقعا مطمئین نیستید پشت این حفاظ ها چه چیزی است. شاید هر 5 نفر تیم مقابل، منتظر باشند تا شما را به رگبار ببندند. شاید در گوشه ای از اتاق، منتظر عبور دشمنانتان باشید اما ناگهان سقف روی سرتان خراب شود.

امکانات Operator ها، تخریب پذیری و طراحی مناسب محیط های باعث شده گیم پلی Siege از عمق بسیار بالایی برخوردار باشد، هر حرکتی و هر توقفی در سیج نیازمند فکر،

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید