افزایش لایک و فالوور اینستاگرام رایگان
بروز رسانی 
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی
ظلم.jpg

ظلم بالاتر است يا کفر؟

ظلم و كفر هر دو از گناهان كبيره مي باشد و ميان معاصي الهي (بالخصوص گناهان كبيره) گناه بدتر و بد نداريم. چرا كه هر دو مخالفت با امر خدا است و هر دو عقاب اخروي و آثار دنيوي خواهد داشت.
لكن اگر منظور از بدتر بودن هر يك از اين دو گناه كبيره بيشتر يا كمتر بودن آثار دنيوي و عقاب اخروي آن است بايد توجه كرد كه كفر در فرهنگ قرآني و اسلامي خود يكي از مصاديق بزرگ ظلم است چرا كه هر گناهي و معصيتي ظلم به خود و برخي گناهان ظلم به ديگران است.
بر اين اساس است كه در باب گناهاني كه يهود مرتكب مي شدند مي فرمايد: وَ عَلَى الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا ما قَصَصْنا عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون" چيزهايى را كه پيش از اين براى تو شرح داديم، بر يهود حرام كرديم ما به آنها ستم نكرديم، اما آنها به خودشان ظلم و ستم مى‏ كردند."(۱)

و نيز در دعاي كميل در مناجات با خداي متعال و در مقام اعتراف به گناهان و طلب بخشش از خداي متعال چنين مي خوانيم كه: الهي ظلمت نفسي و تجرئت بجهلي" خداي من من با گناهان خود بر خود ظلم كرده ام و به واسطه جلهم جسارت بر مقام تو كرده ام."(۲)
بنابر اين هر گناهي ظلم است از جمله كفر. برخي از گناهان ظلم به خود و برخي ديگر علاوه بر ظلم بر خود ظلم به ديگران هم مي باشد كه ما معمولا اين نوع دوم از گناهان را ظلم مي ناميم.

اگر منظور از ظلم نوع دوم از گناهاني است كه علاوه بر ظلم به خود ظلم به ديگران هم مي باشد بايد عرض كرد كه در موارد مختلف آثار مختلفي در پي دارد و نمي توان به صورت يكسان در همه موارد صحبت كرد.
ظلم به ديگران در برخي موارد آثار دنيوي بيشتري از كفر به همراه دارد چنانكه در حديثي نبوي آمده است:الملك يبقى مع الكفر و لا يبقى مع الظلم"حكومتها ممكن است كافر باشند و دوام يابند. اما اگر ظالم باشند دوام نخواهند يافت"(۳)
اين امر به دليل اين است كه ظلم به ملتها باعث نارضايتي آنها و به دنبال آن موجب اقدام و سركشي و طغيان آن ها بر عليه حكومتهاي خود خواهد بود كه در نتيجه سقوط حكومتهاي ظالم را در پي خواهد داشت. در حاليكه اگر حكومتي به عدالت رفتار كند و ظلم را در دستور كار خود قرار ندهد هر چند عقيده درستي نداشته باشد طغيان و سركشي ناشي از ظلم را نيز از طرف ملتها نخواهد ديد.

از طرف ديگر مي توان منشاء هر ظلمي را عدم ايمان و يا ضعف آن - لااقل در لحظه اقدام به ظلم- دانست. يعني كفر منشاء و علت مهمي در ظلم ظالمان مي باشد.
لكن آنچه مي توان با ملاحظه تمام جوانب به صورت خلاصه بيان كرد اين مي ابشد كه ظلم آثار دنيوي و اخروي بيشتري نسبت به كفر دارد و اين مطلب را از جمع برخي آيات و روايات مي توان به دست آورد.(۴)
در هر صورت بررسي هر كدام از اين موارد و مقايسه بين ظلم و كفر نسبت به آثار دنيوي و اخروي كه دارد امري است كه مجال بيشتري از اين را مي طلبد و در اين مختصر نمي توان به تمام جوانب اين مطلب پرداخت.

پي نوشت:
۱. نحل ۱۶، آيه ۱۱۸.
۲. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، دعاي كميل.
۳. سيد عبدالحسين طيب اطيب البيان في تفسير القرآن تهران انتشارات اسلام ‌۱۳۷۸ه.ش، ج ۵، ص ۶۹.
۴. براي مطالعه بيشتر ر.ك سيد عبدالحسين طيب، اطيب البيان في تفسير القرآن تهران انتشارات اسلام ?‌۱۳۷۸ه.ش، ج ۱۲ ش ۳۱۶، ج ۱، ص ۳۲۳ تا ۳۲۷.‌

http://www.soalcity.ir/node/4168

مشاهده همه ی 2 نظر
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

اسلام ،دین محبت زكرياى ابراهيم نقل می کند: خدمت امام صادق عليه السّلام رسيدم و گفتم: من نصران

اسلام ،دین محبت

زكرياى ابراهيم نقل می کند: خدمت امام صادق عليه السّلام رسيدم و گفتم: من نصرانى بودم؛ اسلام آوردم. اکنون سوالی دارم. پدر، مادر و اقوام من، مسیحی هستند. ایرادی ندارد اگر من با آنها غذا بخورم؟ امام صادق پرسیدند: آیا آنها گوشت خوك مي خورند؟
پاسخ دادم: خیر. امام صادق فرمودند: اشكالى ندارد با آنها غذا بخوری. ولى به مادرت بسیار مهربانى كن. وقتى به كوفه بر گشتم، نسبت به مادرم مهربانى و محبت بیشتری كردم. غذا به او مي دادم و در کل خدمتكار او شدم.
روزى مادرم به من گفت: پسرم! تو سابقا اين كارها را نسبت به من نمي كردى ولی از وقتى دين ما را رها كرده ‏اى و داخل دين اسلام شده ‏اى، با من چنین می کنی. اين محبت‏ها را براى چه ميكنى؟

گفتم: مردى از اولاد پيامبرمان چنين دستور داد. مادرم گفت:پسرم او از اولاد پیامبر نیست بلکه خودش پيغمبر است زیرا اين نوع دستورها مال پيغمبران است. گفتم: بعد از پيغمبر ما پيامبرى نيست. آن شخص از اولاد پيغمبر است.
مادرم گفت: دين تو بهترين دينها است. بر من عرضه بدار؛ می¬خواهم مسلمان شوم. من شرايط اسلام را به او گفتم. نمازهایش را خواند ولی همان شب بيمار شد و گفت: شهادتین را برايم تكرار كن تا اقرار کنم.
مادرم دوباره شهادتین گفت و از دنيا رفت. [مرحوم کلینی، كافى، جلد 2 ، صفحه 160 ]

*** مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دین 096400

ربات پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی در تلگرام : @Pasokhgoo_ir_bot

****

مشاهده همه ی 1 نظر
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

  • توبه پاک کننده گناهان

  • توبه پاک کننده گناهان پرسش: اينکه ميگن تو برزخ پردها کنارميره و همه اعمال خوب و بد انسان رو نشو



پرسش:
اينکه ميگن تو برزخ پردها کنارميره و همه اعمال خوب و بد انسان رو نشون ميدن، آیا بعضي گناهاني که انجام داده ایم اما توبه کردیم باز نشونش ميده؟ يا کلا با توبه اون گناهي که انجام دادیم پاک می شود؟

پاسخ:
بر اساس روایات، توبه آثار گناهان را محو می کند. در این صورت دغدغه ای برای گناهکار باقی نمی ماند.
امام باقر (ع) می فرماید: التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؛ (۱) کسی که از گناه توبه کند، مانند کسی است که گناه نکرده باشد.
بر اساس این روایت می توان گفت که با توبه، دیگر اثری از گناه نخواهد بود.
همچنین امام صادق (ع) می فرماید: وقتی بنده ای توبه نصوح کند، خداوند او را دوست دارد و در دنیا و آخرت برای او پرده پوشی کند.
راوی عرض کرد: چگونه برای او پرده پوشی می کند؟
حضرت فرمود: هر چه از گناهان که دو فرشته موکل بر او نوشته اند، از یادشان ببرد. به جوارح او وحی فرماید که گناهان او را پنهان کنید. به قطعه های زمین وحی فرماید: پنهان دار گناهانی را که روی تو انجام داده است. در این صورت آن شخص خدا را ملاقات می کند در حالی که چیزی به ضررش گواهی نمی دهد. (۲)

پی نوشت ها:
۱. ثقه الاسلام كليني، الكافي، الناشر: دار الكتب الاسلاميه، طهران، سنه النشر/۱۳۶۵ ه. ش ، ج ۴، ص ۱۶۸.
۲. همان، ج ۴، ص ۱۶۴.

http://www.soalcity.ir/node/3753

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

مبطلات روزه ده چيز روزه را باطل مى‏كند: اول: خوردن دوم: آشاميدن سوم : دروغ بستن به خدا و

مبطلات روزه

ده چيز روزه را باطل مى‏كند:

اول: خوردن

دوم: آشاميدن

سوم : دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص) و جانشينان پيغمبر عليهم السلام

چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان)

پنجم:استمنا، و استمنا آن است كه انسان با خود كارى كند كه منى از او بيرون آيد .

ششم: باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح

هفتم: رساندن غبار غليظ به حلق

هشتم: فرو بردن تمام سر در آب ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد )

نهم: اماله كردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چيزهاى روان

دهم: قى كردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد)

**** مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ؛ شماره تماس 096400 ******

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

تزریق آمپول و سرم درحال روزه اشکال دارد؟ فتاوای مراجع بزرگوار تقلید ، به تفصیل در پی می آید :

تزریق آمپول و سرم درحال روزه اشکال دارد؟

فتاوای مراجع بزرگوار تقلید ، به تفصیل در پی می آید :

امام، سبحانی، بهجت، زنجانی:
احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
رهبری:
احتياط واجب آن است که روزه‏دار از آمپول‏هاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مى‏شود و نيز انواع سرم‏ها خوددارى کند، لکن آمپول‏هاى دارويى که در عضله تزريق مى‏شود و نيز آمپول‏هايى که براى بی حسّ کردن به کار مى‏رود، مانعى ندارد.
مکارم:
سلام تزریق آمپول در رگ موجب باطل شدن روزه می گردد ولی آمپولهای عضلانی برای روزه اشکال ندارند.
فاضل لنکرانی:
بايد روزه دار از استعمال آمپولي كه بجاي غذا به كار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بي حس مي كند يا به جاي دوا استعمال مي شود اشكال ندارد.
اراكي سيستاني خوئي، تبريزي نوري مظاهری گلپايگاني، صافي وحید:
احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوداري كند و فرق بين آمپولها نيست، و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزه او باطل نمي شود.

پی نوشت:
رساله و استفتائات مراجع معظم تقلید
http://pasokhbesoalat.ir/ViewPasokh4....Fid=1632

http://www.soalcity.ir/node/2788

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی


گذشته ها نگذشته ( قابل توجه بعضی ها !!!!!! )

thumb_HamMihan-2017213962181555907114939

صاحب این کارخانه زمانی با این موتورسیکلت مرغ فروشی میکرده ،تابه اینجارسیده،حال این موتور گذاشته روسردرب ورودی کارخانه که فراموش نکنه چی بوده وبه کجارسیده ودرس عبرتی باشه برای دیگران....
***
گويند باز شاهي بر شانه چوپاني نشست. مسؤولين كشوري خدم و حشم به او پيشنهاد دادند كه به خاطر خوش يمني و بخت بلندش قبول كند كه شاه ممكلت شان شود. چوپان قبول كرد. هر وقت با مردم و مسؤولين ديدار داشت به حرم خود مي رفت و با كمي تأخير به ديدار آنها مي آمد. بعد حكيمانه قدم مي زند و نگاه مي كرد و منصفانه سخن مي گفت: بارها و بارها وزرا و وزير اعظم درباره اين راز شاه سؤال مي كرد.
روزي شاه به ايشان گفت: من چوپان بودم و روزگار سختي در بيابان با رمه ها گذرانده ام. مال ما را به بهانه عوارض و مخارج كشور به تاراج مي بردند و سنگ صبور غم هاي اقوام و پدرم بودم. وقتي به قصر آمدم با خود ني و پوستين و عصايم را آوردم تا هر روز با ديدن آنها گذشته خودم را به ياد آورم.

****** مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 096400 *******

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

چرا از روزی که بشر وقایع را ثبت کرده، معجزه ای رخ نداده است؟ اصل فرض مطرح شده در این پرسش، فرضی غ

چرا از روزی که بشر وقایع را ثبت کرده، معجزه ای رخ نداده است؟

اصل فرض مطرح شده در این پرسش، فرضی غلط و در خوش بینانه ترین حالت، ادعایی گنگ و مبهم است.

معجزه در معنای اصطلاحی، عملی خارق العاده است که پیامبری برای نشان دادن ارتباط ویژه اش با خدا، آن را انجام می دهد در حالی که هیچ بشر با اتکا به قدرت های بشری نمی تواند آن را انجام دهد. حال آخرین پیامبر الهی مربوط به چهارده قرن قبل است. و ابزار ثبت بشر در آن دوره، تاریخ نگاری بوده است.

و تاریخ نیز به خوبی معجزات این پیامبر را ثبت کرده است. چون حتی در منظر کسانی که قرآن را کتابی الهی نمی دانند، این کتاب یک منبع تاریخی بسیار متقن با نقل متواتر است که معجزاتی را ثبت کرده است. جدای از آنکه کتب تاریخی دیگر نیز معجزاتی را ثبت کرده اند و جدای از آنکه خود قرآن معجزه جاوید است.

یعنی فارغ از برخی جنبه های اعجازی قرآن که ماهیت تاریخی دارند، وجوه اعجازی دیگر هم در آن وجود دارد.

مثلا نقل اخبار اتفاقات آینده، یا نقل اتفاقات پیامبران و امت های سابق، اعجازی با ماهیت تاریخی هستند. چون تاریخ باید نشان دهد که آن اتفاقات در آینده به همان شکل رخ داده اند، یا راهی جز خبر غیبی برای نقل تاریخ گذشته نبوده و نقل گذشته از همین جهت اعجاز آمیز بوده است.اما برخی از اکتشافات علوم تجربی، یا فصاحت خارق العاده قرآن، همین امروز نیز قابل فهم است.

بنابراین هم معجزه ثبت شده داریم و هم معجزه زنده و در پیش روی خود داریم. و اگر تصور می شود که معجزه، همگان را مجبور به ایمان می کند یا راه بهانه جویی را می بندد، باید بگوییم این تصور کاملا غلط است. معجزه تنها دلیلی برای افرادی است که می خواهند بفهمند و کسانی که خود را به خواب زده اند، همیشه بهانه هایی برای نفی معجزه داشته و دارند. منکران معجزه، پس از درخواست های عجیب و غریب و غیر منطقی، حتی در مواردی که برای اتمام حجت به برخی از درخواست هایشان پاسخ داده می شد، نهایتا می گفتند که سحر شده اند!!

(وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا مِنَ السَّمَاءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ * لَقَالُوا إِنَّمَا سُكِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ)[سورة الحجر ۱۵ و ۱۶] و اگر دری از آسمان به روی آنها بگشاییم که پیوسته در آن بالا روند ، باز هم می گویند: « یقیناً ما را چشم بندی کرده اند ، بلکه ما گروهی سحر شده ایم ! ».

وقتی مشاهده مستقیم معجزه، با بهانه جویی های بی پایان مواجه بوده است، کدام ابزار ثبتی می تواند به این بهانه جویی ها پایان دهد؟ فیلم هایی که می توانند هر صحنه خیالی را به تصویر بکشند؟ قطعا اگر کسی طالب حقیقت باشد، جای جای هستی، را آیاتی می یابد که با صدای رسا خدا را فریاد می زند و قدرت و علم و شوکت او را به تصویر می کشند، هر چند که غافلان نبینند یا نخواهند ببینند.

لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُون (۱۷۹ اعراف) آنها دلهایی دارند که با آن نمی فهمند, وچشمانی دارند که با آن نمی بینند, وگوشهایی دارند که با آن نمی شنوند, آنان مانند چهار پایانند, بلکه اینان گمراه ترند, اینان همان غافلاًنند.

علاوه بر این،مطالعه تاریخ ثابت می کند که در طول تاریخ بشریت ثبت حوادث و اتفاقات بر اساس امکانات هر دوره ای وجود داشته است که از جمله حوادث ثبت شده در آن دورانها همین معجزاتی بود که توسط پیامبران الهی بروز می کرد.پس اینکه کسی بگوید بعد از اینکه انسان توان ثبت حوادث را یافت،دیگر معجزه ای رخ نداده است،نهایت عناد و کینه توزی شخص را می رساند یا نهایت جهل و نادانی و بی اطلاعی او از تاریخ بشریت را.

http://www.soalcity.ir/node/3165

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

رعایت اخلاق حتی در جنگ در جنگ صفين ، معاويه آب را بر روى سپاه امام على عليه السلام بست. سپاهیا

رعایت اخلاق حتی در جنگ

در جنگ صفين ، معاويه آب را بر روى سپاه امام على عليه السلام بست. سپاهیان امام علی حمله کردند و دشمن را از شريعه عقب راندند. امام علی بعد از فتح شريعه،متوجه شدند كه تعدادى از سربازان نيامده اند.از آنها خبر گرفتند ، گفتند: آنها را در شريعه نگهبان قرار داديم تا همانطورى كه معاويه و سربازانش آب را بر روى ما بستند ما هم به تلافى، شريعه را بر روى آنها ببنديم.
امیرالمومنین فرمود: به آنها بگوييد هر چه زودتر برگردند و اجازه دهند که سپاه دشمن هم از آب بنوشند؛ آنها در بستن آب بر روی شما ستم کردند، آیا شما هم با تلافی کردن ستم می کنید؟!
( ابن اثیر، الكامل في التاريخ، جلد ۲، صفحه ۳۶۵؛ نصر بن مزاحم، وقعة صفّين ، صفحه ۱۶۵)

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ( 096400 )

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
پاسخگوی دینی
آروم و عادیآروم و عادی
پاسخگوی دینی

آیا با گردنبند یا پلاکی که آیه قرآن (مثل: و ان یکاد) داره میشه دستشویی رفت؟ در صورت تماس با بدن گناه

آیا با گردنبند یا پلاکی که آیه قرآن (مثل: و ان یکاد) داره میشه دستشویی رفت؟ در صورت تماس با بدن گناه داره؟

داشتن گردنبندی که بر روی آن اسم الله یا آیات قرآن حک شده است در دستشویی چنانچه شخص قصد هتک و بی احترامی را نداشته باشد اشکال ندارد، ولی لمس کردن آن بدون وضو حرام است، از این رو نباید به گونه ای قرار داده شود که طرفی که بر آن کلمه الله حک شده با بدن تماس داشته باشد و می توانید با روکشی مانند چسب استفاده شود تا موقعی که عذرشرعی داشته باشید و وضو ندارید با بدن تماس نداشته باشد. و ضمنا از نجس شدن آن نیز پرهیز کنید و اگر ناخواسته نجس شد، لازم است آن را آب کشیده و طاهر کنید.

http://www.soalcity.ir/node/3522

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید