به نام خدا

از حضورتون بسیار خرسندم .

به گروه خودتون خوش اومدید.

از دوستان اگر کسی بتواند در مدیریت گروه کمک کنه خوشحال میشیم




بروز رسانی 
ali
ali

یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل


%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%86%D8


یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل جنون جنسی یک انسان و آرام شدن دل و ذهن او نقش دارد، دستور به کنترل چشم از نگاه کردن به صحنه ها ویا دوری از اشخاصی است که نحوه پوشش آنها ویا نحوه معاشرت آنها پیام جنسی دارد و میتوانند مقدمه خوبی برای پیدا کردن یک حال وهوای جنسی در انسان باشد ودل و ذهن انسان را به فساد بکشاند.


من آنچه دیده ام از دل و دیده تا کنون
از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام(1)


کنترل چشم به تنهایی درمان مریضی جنسی نیست وتنها در صورتی میتواند درمان محسوب شود و نتیجه خوبی بدهد که با ازدواج همراه باشد و در کنار هم بودن این دو گزینه است که میتواند یک نسخه کامل محسوب شود؛ حتی ازدواج هم برای کسی که کنترل چشم ندارد نمیتواند درمان محسوب شود چرا که بدون شک اینچنین شخصی با چشم چرانی و دیدن صحنه های مهیج جنسی از همسر خود نیز دلسرد خواهد شد و به دنبال آنچه دیده است خواهد رفت.
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
«النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه»
«نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد»


پاورقی
1-برای چشمهایت-راستگو،صفحه4
2-بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) «يَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ

%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D


اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)
«يَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِي تَعَلُّمِهِمَا فَمَا يَزِيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ يَزِيدُ فِي ثَمَنِكَ وَ قَدْرِك‏»
«اي مؤمن، علم وادب بهاي جان توست، پس در يادگيري آنها بكوش زيرا كه هر قدر بر علم وادب تو افزوده شود بر ارزش ومنزلت تو نيز افزوده شود»
از كلمه مؤمني كه در اول حديث شريف آمده معلوم است كه بايد براي دو كلمه"ارزش ومنزلتي" كه در آخر حديث آمده، معنايي غير از ارزش ومنزلت اجتماعي تصّور كرد هر چند كه گرفتن همچنين معنايي هم بعيد به نظر نميرسد.
در هر صورت اگر براي مؤمني علمي تصوّر شود اين علم برابر با "نور" خواهد بود واگر علمي برابر با "نور" شد پس بدون شك هادي وهدايت كننده به سوي قرب پروردگار عالم خواهد بود.
از طرفي اگر از ادب صحبت به ميان آمده، پس از نحوه تعامل با مخلوقات خدا واطرافيان يك انسان صحبت به ميان آمده كه چگونه يك مؤمن با پيرامون خود با توجه به علمي كه در سينه دارد، تعامل و معاشرت سازنده و سالمي برقرار ميكند.
در مجموع علم ومعرفت موجود در سينه يك مؤمن و نحوه تعامل ومعاشرت او با مردم با توجه به آن علم ومعرفتي كه در سينه خود حمل ميكند، تعيين كننده قدر ومنزلت معرفتي يك مؤمن خواهد بود چرا كه ادب بدون داشتن علم ومعرفت، ادب نيست و از طرفي علم ومعرفتي كه ثمره اش مدارا و تحمّل انسانهاي جاهل ونا آگاه ویا احترام یا تکریم افراد فاضل وعالم نباشد، آن علم ومعرفتي نيست كه بشود روي آن حساب باز كرد واز آن بهره چنداني برد.
پس در نتيجه هر چه چقدر يك مؤمن در تحصيل علم وادب بكوشد به همان اندازه بر ارزش ومنزلت او نزد خداوند متعال افزوده خواهد شد.


پاورقي
1-بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج‏1، ص 180

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

امام صادق(عليه السلام) «مَنْ‏ أَتَاهُ‏ أَخُوهُ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَأَكْرَمَهُ فَإِنَّمَا أَكْ

images.jpg


امام صادق(عليه السلام)
«مَنْ‏ أَتَاهُ‏ أَخُوهُ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَأَكْرَمَهُ فَإِنَّمَا أَكْرَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ»(1)
«كسي كه برادر مسلمانش نزدش آيد و وي را گراميش دارد، در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته است»
جداي از اخلاق ورفتار اجتماعي و جداي از ادب واحترامي كه هر كدام از ما در روابط روزانه خود در برخورد با ديگران بايد رعايت كنيم، اگر كمي دقت كنيم ميبينيم در اين برخوردها ودر اين روابط درواقع ما هر كسي را با توجه به يك ويژگي وبا توجه به خصوصيتي كه از او ميشناسيم تكريم ميكنيم.
مثلاً بعضي ها را به خاطر ثروتشان تكريم ميكنيم وبعضي را به خاطر مقام يا پستي كه در اداره يا سازماني دارند تكريم ميكنيم و....
ولي در اين شلوغي هاي اجتماعي وروابط ها و احترام هايي كه به خاطر منافع خودمان به ديگران ميگذاريم، اگر كسي را تنها به خاطر مؤمن بودنش تحويل بگيريم وتنها به خاطر روحيات و خلقيات ايماني او وي را مورد تكريم قرار دهيم در واقع خداوند را تحويل گرفته ايم وخداوند را تكريم كرده ايم، چرا كه نيّت ما در اين تكريم واحترام شخص مؤمن، نه خود آن شخص بلكه آن روح ايمان و اخلاق الهي او بوده كه او را به خداوند عالم مرتبط كرده است.
پس وقتي ما در تكريم واحترام اشخاص بدون توجه به عناوين وجايگاه اجتماعي آنها، تنها آن روح ايماني واخلاق الهي را مورد توجه قرار بدهيم طبق بيان حديث شريف در حقيقت خداي متعال را گرامي داشته ايم.


پاورقي
1-الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 206

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

امام صادق(علیه السلام) «أَحَبُ‏ إِخْوَانِی‏ إِلَیَ‏ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی»(1)

%D8%B9%DB%8C%D8%A8.jpg


امام صادق(علیه السلام)
«أَحَبُ‏ إِخْوَانِی‏ إِلَیَ‏ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی»(1)
«دوست داشتنی ترین دوست وبرادرم کسی است که عیبهایم را به من هدیه کند»
یک رابطه دوستانه خوب و سازنده وقتی رقم میخورد که در اولین درجه این رابطه برای ما فایده ها و منافع تربیتی خوبی داشته باشد، در غیر اینصورت در رابطه ای که هر روز بیشتر از دیروز بر بی ادبی ها وبی اخلاقی های ما می افزاید چه خیری میتواند وجود داشته باشد.
اگر بنا بر داشتن یک دوست خوب داریم پس مسلماً دوستمان باید دوستی باشد که با اخلاق ورفتارش ما رامتوجه نقاط ضعف ها وحتی نقاط قوتمان در اخلاق ورفتارمان کند وهمچنین ما هم سعی کنیم با رفتار و کردارمان در اولین درجه اینچنین فایده ای برای دوستانمان داشته باشیم.


پاورقی
1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «لَا تُؤَاخِ مَنْ یَسْتُرُ مَنَاقِبَکَ وَ یَنْشُرُ

Business-495.jpg


امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
«لَا تُؤَاخِ مَنْ یَسْتُرُ مَنَاقِبَکَ وَ یَنْشُرُ مَثَالِبَکَ»(1)
«با کسی که خوبیهایت را میپوشاند وعیبهایت را آشکار میکند دوستی مکن»
اگر قرار باشد اسم دوست روی کسی گذاشت ورابطه دوستانه با کسی داشت در درجه اول اولین چیزی که در این رابطه باید مد نظر گرفته شود این است که
آیا در این رابطه برای من فایده اخلاقی و تربیتی وجود دارد؟!
آیا در این رابطه من چیزی یاد خواهم گرفت ومنفعتی به من خواهد رسید؟!
آیا در این رابطه من میتوانم فایده و سودی برای دوستم داشته باشم که او به آن نیازمند است؟
و...
اگر قرار باشد با کسی دوستی کنیم که دوستی ما جوابگوی هیچ کدام از سوالات مطرح شده نیست واز طرفی هم این دوست ما خوبیهای ما را نمیگوید که هیچ، بدیهای ما را هم فاش میکند، واقعاً چه دلیلی برای گذراندن اوقات خود با این چنین شخصی خواهیم داشت؟
چرا رابطه خود را با این چنین اشخاصی به یک احوال پرسی کوتاه محدود نکنیم؟
قاعده این است که دوست آدم اگر از آدم اخلاق بدی ببیند باید به دوستش در خلوت ودوراز جمع تذکر دهد تا او هم در صدد اصلاح خود بر آید نه اینکه در میان جمع او را مورد اندرز قرار دهد ویا اینکه بدی های او را در بین مردم منتشر کند تا او را خوار گرداند.
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)
«مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ‏ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِیَةً فَقَدْ شَانَه‏»(2)
«هر که برادر خود را پنهانی اندرز دهد او را آراسته وهر که آشکارا اندرزش دهد او را خوار ساخته»


پاورقی
1-عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص 519
2-بحارالانوار،ج71،ص166

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

امام صادق(عليه السلام) «لَا تُطْلِعْ‏ صَدِيقَكَ‏ مِنْ سِرِّكَ إِلَّا عَلَي

%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8


امام صادق(عليه السلام)
«لَا تُطْلِعْ‏ صَدِيقَكَ‏ مِنْ سِرِّكَ إِلَّا عَلَي مَا لَوِ اطَّلَعَ عَلَيْهِ عَدُوُّكَ لَمْ يَضُرَّكَ فَإِنَّ الصَّدِيقَ قَدْ يَكُونُ عَدُوَّكَ يَوْما»(1)
«دوستت را از اسراري كه اگر آن اسرار به دست دشمنت بود ميتوانست بوسيله آنها به تو ضرر بزند مطلع نكن، چرا كه گاهي اوقات دوستان نيز دشمن ميشوند»
دوست بودن، دوست داشتن، محبت ورزيدن، اجتماعي بودن، و در نهايت يك انسان خوش اخلاق و مهربان بودن كه همه دوست دارند با اينچنين آدمي دوست باشند، هيچ وقت به معناي فاش كردن وعمومي كردن اسرار زندگي شخصي وكاري انسان نيست.
داشتن رابطه خوب وصميمي با دوستانمان ويا همسرمان هيچ وقت بدين معني نيست كه ما كاسه دلمان را براي آنها باز كنيم وهر چيزي كه در ذهن داريم براي آنها تعريف كنيم.
در خيلي از موارد بودند كساني كه به بهانه صميمي بودن و يا زن وشوهر بودن هر حرف وهر چيزي كه ميدانستند وبه ذهنشان ميرسيد را براي يكديگر تعريف مي كردند وهمين صميميت افراطي باعث ايجاد سوءظن ها و تشويش خاطرها براي هر دو طرف مي شد ويا حتي در مواردي هم از همين حرفها و سخناني كه در هنگام "صميميت" وبه اسم "صميميت" رد وبدل مي شده در خراب كردن و متهم كردن يكديگر استفاده مي كردند.
در حالي كه تنها با يك روي گشاده و اخلاق نرم وانتخاب جملاتي زيبا ميتوان محيطي صميمي وپر از نشاط براي خانواده واطرافيانمان فراهم كرد.
اين توصيه اي كه امام صادق(عليه السلام)در حديث شريف به آن اشاره كرده اند بيشترين مصداقش را در سازمانهاي رسمي حكومتي و نظامي مي توان پيدا كرد كه بهترين مكانها براي حضور افرادي مغرض در لباس همكار و دوست مي باشند.


پاورقي
1-تحف العقول، النص، ص 312

%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ali
ali

امیرالمومنین علی(علیه السلام) «کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِیَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ

%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8


امیرالمومنین علی(علیه السلام)
«کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِیَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِه»(1)
«هرچیزی که مربوط به آخرت شود دیدنش بزرگتر وجذابتر از شنیدنش است»
یک نکته ای در این حدیث شریف وجود دارد که شاید بیانش خالی از لطف نباشد وآن این است که برای درک دیدنی ها و چشیدنی های این دنیا وهر آنچه که مربوط به لذتها و رنج های این دنیا است، لازم است حسهای بینایی، شنوایی، بویایی و... ما سالم باشند. ولی اگر دقت کنید در مورد عالم آخرت و لذتها ورنجهای موجود در آن عالم سلامت قوای جسمی ما مثل حس های پنجگانه(بویایی، شنوایی، بینایی و..) شرط نیست بلکه سلامت قلب ودل معنوی انسان شرط است.
در واقع به عبارتی میشود کلام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)را اینگونه ترجمه کرد که" هر چیزی در این دنیا از طریق حس شنوایی(گوش) در مورد عالم آخرت میشنوی کوچکتر و غیر قابل قیاس است با آنچیزی که به وسیله بیداری معنوی قلبت از لذتها و عذابهای مربوط به عالم آخرت درک خواهی کرد.
ان شاءالله که بتوانیم با بندگی خدا وانجام واجبات وترک محرمات الهی قلب معنویمان را زنده کنیم.


پاورقی
1-نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 170

%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%86%D9%85%D8%A7.gi


برای ارسال اولین نظر کلیک کنید