ذی طوی
ذی طوی

طلیعه نور در سرزمین طوس عالم به دیگر زبان

 لینک

82707_orig_294509.jpg
طلیعه نور در سرزمین طوس

عالم به دیگر زبان ها
امام رضا ع نسبت به زبان های گوناگون آگاهی داشت و با افراد دیگر كشورها با زبان مادری آنها سخن می گفت؛ بدون اینكه آن زبان را از كسی آموخته باشد.
هروی می گوید: امام رضا ع با مردم با زبان های خودشان سخن می گفت و به خدا قسم او فصیح ترین مردم و آگاه ترین آنان به هر زبان و لغتی بود.
سپس گوید: روزی به ایشان عرض كردم: من در شگفتم كه چگونه به تمام این لغات با اختلافات آنها آشنایی دارید. امام علیه السلام فرمودند: ای ابا صلت! من حجت خدا بر خلق او هستم و خداوند كسی را كه به زبان مردم آشنایی نداشته باشد، بر آنها حجت قرار نمی دهد.

علم به زبان حیوانات
یكی از یاران امام رضا ع نقل می كند: روزی با امام رضا ع در باغ ایشان بودیم كه گنجشكی آمد و مقابل امام افتاد و فریاد می زد و مضطرب بود..» و در این هنگام امام ع به من فرمود: فلانی! آیا می دانی كه این گنجشك چه می گوید؟» عرض كردم: خدا و رسول او و فرزند رسولش عالم ترند.
ایشان فرمودند: او می گوید: ماری درون خانه است كه می خواهد تخم های مرا بخورد.
امام ع امر فرمودند تا بروم و آن مار را بكشم، من هم امر امام را امتثال كردم و به خانه رفتم و مار را كشتم.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

یتیم و یتیم‌نوازی در اسلام در همه‌ی ادیان الهی

 لینک

815240
یتیم و یتیم‌نوازی در اسلام

در همه‌ی ادیان الهی به این كودكان توجه دارند و بر ضرورت تعهّد در برابر آنان، حفظ حقوقشان و اظهار لطف به آنان تأكید می‌كنند.
در قرآن احسان به چند گروه از وظایف ضروری اهل ایمان و از مصادیق اعمال شایسته دانسته شده است كه یتیم‌نوازی از جمله آنان است.
پیامبر اسلام ص: بهترین خانه در میان مسلمانان، خانه‌ای است كه در آن یتیمی باشد كه به او احسان شود و بدترین خانه، خانه‌ای است كه در آن با یتیم بدرفتاری شود.
حقوق اجتماعی
سرپرستی یتیم
نخستین گام در اصلاح وضع بی‌سرپرستان، آغوشی است كه آنان را در برگیرد و سینه‌ای است كه با گرمی و حرارت محبت‌آمیز خود به آنها احسان كند و خانه‌ای است كه با خوشی و نشاط در آن به سر برند.
در ثواب پناه دادن به یتیم، الف. سكونت در بهشت، امام باقر ع :خداوند برای چهار گروه در بهشت، خانه‌ای بنا نهاده است؛ آنكه یتیمی را پناه دهد و كسی كه به ضعیف ترحم كند و شخصی كه با پدر و مادر مهربان باشد و آنكه با مملوك [و زیردستش] با ملاطفت و دوستی رفتار كند.
ب. برطرف شدن عذاب قبر، عیسی بن مریم ع از قبری می‌گذشت كه صاحب آن را عذاب می‌كردند. پس از یك سال، بار دیگر از آنجا گذشت و [متوجه شد كه] صاحب آن قبر، عذاب نمی‌شود. پس گفت: پروردگارا اودیگر معذّب نیست. خداوند وحی كرد كه ای روح خدا! او فرزند صالحی داشت كه ‍راهی را اصلاح كرد و یتیمی را منزل داد، به سبب عمل فرزندش او را آمرزیدم.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

عوامل تقویت عواطف در خانواده از منظر اهل بیت ع

 لینک

%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D
عوامل تقویت عواطف در خانواده از منظر اهل بیت ع

خداوند متعال می فرماید: از نشانه های او این است كه برای شما از (جنس) خودتان همسرانی آفرید تا به وسیله آنان آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد، البته در این امر برای كسانی كه بیاندیشند نشانه ها و عبرت هایی وجود دارد، براساس این آیه، خانواده آیتی الهی و جلوه ای از عظمت خداوند متعال می باشد.
پیروی از فرهنگ غنی اسلام و معارف حیاتبخش اهل بیت ع بهترین راه برای تقویت و استحكام خانواده است. ارتباط قلبی بین زن و شوهر كه اساسی ترین اركان یك خانواده هستند، براساس رهنمودهای معصومین ع تداوم می یابد.

راه های تقویت عواطف در خانواده
1 - گفت وگوهای محبت آمیز
2 - صدا كردن با بهترین نام
3 - سلام كردن به همدیگر
4 - اظهار علاقه و ابراز محبت
5 - دلجویی، استقبال، بدرقه
6 - همدلی در انتخاب نوع غذا
7 - فراهم نمودن مخارج خانواده
8 - تقویت محبت علی ع در خانه
9 - هدیه دادن به همسر

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

چه چیزهایی باعث غافل شدن ما می‌شود؟ یکی از

 لینک

11545_73433_0.jpg
چه چیزهایی باعث غافل شدن ما می‌شود؟

یکی از مشکلات تاریخی بشر، جهل است و دیگری غفلت. جهل ندانستن است؛ اما غفلت انسان به مسائلبی توجه ‌باشد و به آنچه که باید توجه کند، توجه نکرده و به آنچه که باید اهمیت بدهد، اهمیت ندهد و مسئله‌ای را که اولویت دارد، کنار گذاشته، و آن را که اولویت ندارد، با اهمیت تلقی کند. بازیها را به جدی و جدیها را به بازی گرفته باشد؛ این غفلت است.
غفلت از جهل حساس‌تر است؛ چرا که جهل با علم زدوده می‌شود؛ ولی غفلت با آموزشگاه ها و دانشگاه ها، رفع نمی‌گردد.

"تماشاگری" : امروز در دنیا رایج شده. انسانِ امروز چشمانش را به تماشا سپرده است.در خیابان هرچیزی را می‌بینیم، دل به تماشای آن می‌سپریم؛ درخانه، اینترنت، تلویزیون و امثال اینها ما را به تماشا می‌خوانند.طبیعی است که اگر انسان غرق تماشا شود،غافل از خویش، خدا، سرنوشت و مرگ خویش. او دیگر فراموش می‌کند که حساب و کتابی هست، و او پا به دنیا گذاشته است تا خود را بسازد.

عامل دیگر غفلت ما، تکاثر و یا زیاده خواهی : «اَلْهَاکُمُ التَّکَاثُر»، لهو؛ یعنی مشغول شدن. الهاء؛ یعنی مشغول کردن. زیاده خواهی ما را از چیزهای مهم به چیزهایی که در زندگی و آینده ما هیچ نقشی ندارد، مشغول می‌گرداند. زیاده‌خواهی همیشه مادی نیست؛ گاهی نیز فرهنگی است. گاهی دل ما می‌خواهد خانۀ بیش‌تر، ماشین با مدل بالاتر و وسایلی با کیفت و یا کمیت بهتری داشته باشیم؛ ولی گاهی این تکاثر، تکاثر فرهنگی است؛ یعنی کسی می‌خواهد بیش‌تر کتاب بنویسد، بیش‌تر مقاله چاپ بکند. همانند گروه اول، این فرد نیز، اگر با اخلاص نباشد، اهل تکاثر است.

از دیگر امور موجب غفلت، روزمرّگی است؛ در قرآن می‌خوانیم: «لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِاللَّه» اموال و اولاد شما، باعث غفلتتان از یاد خدا نگردد. جالب اینجاست که اولاد بعد از اموال ذکر شده است؛ یعنی آن‌چیزی که بیش‌تر عامل غفلت می‌شود، اموال و ثروت‌اندوزی است؛ كه بعضاً آنچنان در کسب و کار غرق می‌شویم كه حلال و حرام، انصاف و وجوهات را فراموش می‌کنیم.
این نکته را بدانیم که قرآن کریم گروهی از تاجران و کاسبان را نام می‌برد که اهل داد و ستد، و تجارت هستند؛ ولی كار آنها را از یاد خدا غافل نمی کند: رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه »؛ مردانی كه تجارت و خرید و فروش آنها را از یاد خدا باز نمی‌دارد.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

امام رضا علیه السلام الگوی دانشوران دعوت به پرسشگری

 لینک

22_294241.jpg
امام رضا علیه السلام الگوی دانشوران

دعوت به پرسشگری
حضرت در این باره فرمود: دانش، گنجینه‌هایی است كه پرسش، كلید آن است. خدا شما را مورد لطف و رحمت قرار دهد، بپرسید! زیرا در كار پرسش چهار نفر اجر داده می‌شود: 1. پرسشگر؛ 2. معلّم؛ 3. شنونده؛ 4. دوستدار دانش.

هشدار درباره حرکت بدون علم
فرمود: عمل كننده بدون بصیرت و دانش، همانند كسی است كه بیراهه راه پیماید. چنین فردی هر چه سریع‌تر حركت كند، بیشتر از راه (اصلی) دور می‌شود.

یادداشت‏كردن مطالب علمی
حضرت رضا علیه السلام تأكید داشت كه احادیث را به گونه‌ای یادداشت كنید كه ماندگار باشد. از جمله عبد الله جعفی می‌گوید: حدیثی را بر كاغذی نوشته بودم. وقتی نشان حضرت دادم، آن حضرت حدیث را تأكید كرد؛ ولی سفارش كرد كه آن را بر پوستی بنویسم تا ماندگار شود.
این احادیث و امثال آن نشان می‌دهد كه اوّلاً: علم و عالم از برترین ارزشها است؛
ثانیاً: همه تلاش داشته باشیم كه بر اندوخته‌های علمی خود بیفزاییم. خود این فكر، بیانگر مقام علمی صاحب فكر است كه یكی از آنها حضرت رضا علیه السلام است.

ابعاد گوناگون علمی
نكته اصلی در مقام علمی حضرت رضا علیه السلام این است كه حضرت به تمام علوم، احاطه كامل داشت، هم به احكام دین و قرآن، كاملاً آشنا بود، و هم به فلسفه و علوم بشری تسلّط كامل داشت و هم علم طب و پزشكی را به خوبی می‌دانست و هم با تمام زبانها بهتر از اهل آن زبان آشنا بود.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

اعتراف دیگران به مقام علمی امام اعتراف دیگران، گاهی

 لینک

1_emam-reza_141083_294227.jpg
اعتراف دیگران به مقام علمی امام

اعتراف دیگران، گاهی از طرف موافقان و طرفداران آن حضرت بوده است و گاه از ناحیة مخالفان و حتی دشمنان سرسخت آن حضرت كه از هر بخش، نمونه‌هایی ارائه می‌شود. از موافقان به این افراد اشاره می‌شود:
1. جدّ و پدر بزرگوار آن حضرت، او را عالم آل محمد كه پیش‌تر نامیدند به حدیث آن اشاره شد.
2. اباصلت می‌گوید: «من از علی بن موسی الرضا داناتر ندیدم و هیچ عالمی او را ندید؛ مگر اینكه همین گواهی من را داد (نسبت به علم او) مأمون در مجلسی جمعی از علمای ادیان و گروهی از فقهای شریعت اسلامی و جمعی از متكلمین را جمع كرد. آن حضرت بر همه آنها غالب شد و كسی نماند مگر اینكه به فضیلت علمی و برتری وی و قصور خود در مقابل او اعتراف كرد.»
3. شیخ مفید می‌گوید: «امام بعد از موسی بن جعفر علیه السلام پسرش ابا الحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام است به علت برتری او بر تمام برادرانش و خانواده‌اش و به خاطر علم (بالا) و حلم و ورعی كه از او ظاهر شد. این، امری است كه شیعه و سنّی بر آن اتفاق دارند، و او را به این اوصاف می‌شناختند.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

منشور نسل جوان در سیره امام صادق علیه السلام

 لینک

444_294175.jpg
منشور نسل جوان در سیره امام صادق علیه السلام

منشور نسل جوان در سیره امام صادق علیه السلام
جوانان و نوجوانان در هر جامعه ای گنجینه های سرشاری هستند كه اگر مربیان و متولیان برای این قشر عظیم سرمایه گذاری شایسته انجام داده و این گروه فعال و پرشور را با رفتار حكیمانه و تكریم شخصیت و احترام به نیازها، به اهداف مطلوب و ایده آل خود هدایت نمایند...

1 - رفتار نیكو و ملایم
نوجوان قلبی پاك و روحی حساس و دلی نازك و عاطفی دارد. در برخورد با او باید راه نرمی و ملایمت پیش گرفت.
2 - آگاهی دادن در مسائل دینی
یكی از علل دین گریزی برخی جوانان و نوجوانان عدم آگاهی به مسائل دینی است. زیرا انسان طبیعتا هر چه را نشناسد به سویش نمی رود و افكار واحساسات و حواس خود را به سوی آن معطوف نمی دارد.
3 - شناساندن آسیب های اجتماعی
آشنا نبودن نسل جدید با آفت های اجتماعی موجب افت ارزش های اخلاقی و توفیق دشمنان فرهنگی و رواج خلاف و حرام در میان آنان می باشد.
4 - ترغیب به دانش افزایی
یك جوان مسلمان باید از علوم روز آگاهی كافی داشته باشد. تخصص در كنار تعهد یك اصل مسلم و تردید ناپذیر در فرهنگ ما است.
5 - عادت دادن به حسابرسی
جوانی، یك سرمایه و فرصت بسیار عالی برای هر شخص می باشد. اگر یك جوان به حساب عمر خود رسیدگی نكند و نداند كه آیا در مقابل عمر خویش چه چیزی به دست آورده است، در آینده ای نه چندان دور سرمایه معنوی خویش را به باد فنا خواهد داد.
6 - تعدیل حس دوست خواهی
انسان با انس به دوستانش احساس مسرت و لذت می كند. او در همنشینی با رفیق شفیق، نشاط و نیرو می گیرد و این یك نیاز طبیعی اوست و باید ارضاء شود.
7 - ضرورت ازدواج
هر جوانی فطرتا نیازمند ازدواج است و باید به این نیاز خدادادی و طبیعی از طریق مشروع جواب داد. صادق آل محمد ع فرمود: دو ركعت نماز كه فرد ازدواج كرده می خواند بر 70 ركعت نماز یك فرد مجرد برتری دارد..
8 - تشویق به نما

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

اوصاف دخت آفتاب الف) عالمه : محل رشد فاطمه

 لینک

IMG17355102.jpg
اوصاف دخت آفتاب

الف) عالمه : محل رشد فاطمه ی معصومه ع خاندانی بود كه دریای دانش و معرفت شمرده می شد. حضور در كنار پدری چون امام موسی بن جعفر ع و برادری مانند امام رضا ع سبب شد فاطمه ی معصومه در كوتاه ترین مدت ممكن مسیر رشد بپیماید و بتواند پرسش های فقهی و دینی شیعیان را پاسخ دهد.
ب) محدثه: حدیث یعنی سخن. در اصطلاح روایت به كسی كه سخن معصوم را نقل كند، محدث و محدثه می گویند.
حضرت فاطمه ی معصومه ع در شمار محدثان جای دارد و شش مورد از روایات وی به دست ما رسیده است.
ج. مقام شفاعت از مقام های مسلم حضرت فاطمه معصومه ع است. سخنی كه امام صادق ع پیش از تولد حضرت فاطمه بر زبان رانده بر درستی این گفتار گواهی می دهد. حضرت فرمود: «تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم » با شفاعت او همه ی شیعیان ما وارد بهشت خواهند شد.
د) معصومه : مرتبه ی والای عصمت تنها برای معصومان است و آنان از گناهان عمدی و سهوی پیراسته اند اما اولیای خدا مانند حضرت زینب ع و فاطمه ی معصومه ع از مراتب پایین تر آن بهره می برند.
ه) كریمه اهل بیت علیهم السلام

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
ذی طوی
ذی طوی

پاداش زیارت حضرت معصومه ع از آنجا كه آن

 لینک

ya-masoome3_58888_294115.jpg
پاداش زیارت حضرت معصومه ع

از آنجا كه آن بانو در سه ضلع ولایت یعنی: فرزند و خواهر و عمه امام، قرار گرفته، چنانكه در زیارتنامه آن حضرت نیز به آن تصریح شده است، از همان سه ضلع امامت نیز روایات فراوانی درباره پاداش زیارت آن حضرت نقل شده است كه به یكی از آنها اشاره می شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: «فَمَن زارَها وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ؛ پس هر كس او (فاطمه) را زیارت كند، بهشت بر او واجب می گردد.»به همین مضمون روایات متعددی از آن حضرت نقل شده است.

ب. طهارت و پاكیزگی
هرچند عصمت در مرحله عالی، اختصاص به معصومین دارد، ولی شواهدی در دست است كه نشان می دهد، فاطمه معصومه علیهاالسلام در مرحله ای از عصمت قرار دارد. امام هشتم علیه السلام آن بانو را با لقب «معصومه» یاد كرده است. و فرموده است: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زارَنی» كه نشان از پاكی و طهارت نسبی آن حضرت دارد و در زیارت نامه آن حضرت می خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیكِ أَیتُها الطّاهِرَةُ الْحَمیدَةُ البَرَّة الرَّشیدَةُ، التَّقیةُ النَّقیةُ الرضیةُ الْمَرضیة؛ سلام بر تو ای پاكیزه ستوده، [ای] نیكوكار رشیده، پاك و پاكیزه، [ای بانوی] شایسته و پسندیده.»
صفات فوق، به خوبی نشانگر طهارت و پاكیزگی آن بانوی مطهره است.

برای ارسال اولین نظر کلیک کنید
shia muslim
مهربونمهربون
shia muslim

بسم الله الرحمن الرحیم سلام,لایک وبازنشر نمیخوام فقط تا آخر بخونید,ممنون

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام,لایک وبازنشر نمیخوام فقط تا آخر بخونید,ممنون


همه مسلمانان کعبه را قبله,قرآن را کتاب و حضرت محمد(ص)را آخرین پیامبر خدا میدانندتا اینجا که مشکلی نیست.

شیعه ها بر این عقیده اند که حضرت علی(ع) خلیفه پیامبر(ص)و ولی خدا انتخاب شده اندو یکی از دلایل شیعه واقعه غدیر خم است و دلایل فراوان دیگری هم موجود است ولی علمای اهل سنت بر این باورند که پیامبر(ص)امت خود را بدون راهنما وخلیفه رها کرده اند!!!

ghadir2 غدیر خم چیست

واما سوالات

اگر بعد از پیامبر(ص) امر خلافت واجب نبود و خلیفه ای نیاز نبود چرا قضیه سقیفه راه افتاد؟

و اگر امر خلافت واجب بود,مگر ممکنه که پیامبر(ص)برای خودشون جانشین وخلیفه ای رو انتخاب نکنند و از یک امر واجب به راحتی بگذرند؟


مگر ممکنه جناب ابوبکربعد از خودشان خلیفه دیگری(عمر)را انتخاب کند که بعد از وفاتش خدای نکرده بین مسلمانان اختلافی نیفتد ولی پیامبر(ص)متوجه نباشند!؟ ویادشان برود که حالا بعد چند قرن بین من شیعه با برادران اهل سنتم اختلاف باشد ؟

اصلا" مثال برای دبستانی ها:مگر ممکنه یک معلم برای کلاس درسش که 30 نفر دانش آموز هستند مبصر انتخاب کنه واون وقت پیامبر(ص)با اون درجه ومقام , فکری به حال امت بعد از خودشون نکنند؟



قضاوت با شما...

نکته پایانی:شیعه واهل سنت برادرند

قال الامام علی ( علیه السلام) : صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلاة و الصیام. امام علی ( علیه الس

((اختلافات مذهبی رو با تاریخ ومنطق حل کنیم نه با توهین وتعصب))

نظرات برای این پست غیر فعال است